Saturday, January 20, 2007

Happy new year 1428 - a peep into new year's resolution

Honestly bukan la beriman sangat... tapi masa 1st January ari tu x perasan pun dah tahun baru masihi kot x kerana Mony sms dr Cambodea wishing a happy new year (Tu secara langsung nak cakap saya ada kawan kat Cambodea).. iskk

But then Maal Hijrah is different. Apa makannya lupa bila siang2 lagi dah ada handouts doa awal tahun and akhir tahun dapat sorang satu. After Asar ada Ceramah Maal Hijrah.

Dalam suratkhabar ckp, azam tahun baru yang paling popular ialah nak kurus. Ermmm... Tu azam saya tahun lepas.

Adiba Noor kata dia x kisah gemuk janji sihat, she's damn lucky. Unfortunately bila badan saya naik (=gumuk) automatically saya cepat letih dan kaki pun rasa lenguh semacam. Tu ble tahan lagi, tapi bila masuk bab sakit perut berguling2.. tu saya sungguh tak tahan. Makanya I control my diet mainly for health reason.

Unfortunately, ntah hangin mana datang, saya makan x renti2. Selera gajah betul. Until one day masa kira BMI, i realised i m on the verge of being obese. I tried everything to shed few kilos (except makan ubat kurus la... its a no-no to me) tapi x jalan.

ok... yang ni saya ngaku saya buduh sket... iskk.. saya slalu doa nak kurus walau di mana saya berada.

After coming home from umrah, I lost +4 kilos. Kurus la tu.. . I wasnt happy at all when being kurus means

suffered.

Pegi klinik byk kali pun x ok. Memula ingatkan due to the whatever pill i consumed (bukan pil kurus yer).. tapi dah lepas2 tu still sakit jugak.. 2,3 minggu yang azab and i constantly took pain killer to ease the pain. Kot x memang x leh kerja la jawabnya.

Jenuh pikir apa yang salah makan dan apa dosa saya(errr.. banyakkk) until I relate my story to Kak Zah. Afterall she's an ustazah you know... Sampai merah2 muka dia gelakkan saya... Nahhhh... she pointed out that Allah had fulfilled my pray.. Oh?

Rasa macam.... iskkk

Tahun ni saya x berazam nak kurus dah. Kak Zah kata Allah maha mendengar dan maha mengetahui ratapan dan isihati hambaNya.

Travel - nak g either vietnam, beijing, london atau dungun.... hehhehe

Financially - Nak masuk sebanyak2nya peraduan especially yang ada hadiah kereta ngan furniture.. nak beli sendirik memang x mampu.

Friendships - I know in our culture, berkawan biar seribu, but i found this wise saying dlm buku "how to stop worry and begins life - dia kata jika seseorang kawan itu tidak membawa apa2 keuntungan dan selalu memberi masalah pada mu, gugurkanlah namanya dari senarai kawan anda, tapi jangan sekali2 membalas dendam. Bagus eh... better than tolong orang pas tu ngungkit2 kat belakang...



Yang lain2 tu... biarlah rahsia kot..



Ehhh ada lagi satu... Saya harap impian kawan saya yang suka minum cappucino RM15 secawan ngan nasi kandar RM18 hengget yang harap sangat "kawan baik" dia jadi orang kaya supaya dia boleh tumpang senang akan tercapai. Aminnnn



No comments: