Monday, September 08, 2008

Boleh x mula sekali lagi?

" hey after six years kan... at last kita berbuka posa sesama jugak eh..." said i while busied myself with d sumptuous dishes.

janji nak berbuka posa bersama telah dimulakan sejak 6 thn lalu tp baru skrg tertunai...

"six years ke? noo way... max is 4 years.. cant be that long" kwn saya yang dah seminggu x nak makan nasik tapi amik lauk penuh sepinggan lagi mahu menafikan..

"yeah rite.. i was 29 when i knew u.." saya terus makan dgn rasa x bersalah despite kawan saya komplen, nasi is not healthy and fattening.. yeah rite.....

"oooo how old was i at that time?" dia berhenti makan sambil mematahkan jarinya, susah betul hidup tanpa mesin kira atau nama sebutannya calculator..

" u r 2 yrs older than me kan? kira ah sendiri..." mana mungkin saya mengaku saya kantoi maths masa spm dulu.. uishhh

"then... how old r u now?" tanyanya sedikit curiga dengan kemampuan mencongak agaknya..

"fifteen.. umur i memang berpatah balik ke belakang" jawab saya sambil ketawa ketawa.

sessi makan diterus tapi dengan lajak yang lebih perlahan, banyaknya bercerita hal2 lama, cerita2 lama.. kawan2 lama, peristiwa2 lama..

hujan masih x mo berhenti pada petang sabtu yg lalu... ironically when we 1st met 6 thn lalu seluar saya juga basah dan kotor kena air hujan. kali ni juga begitu, saya sangat x selesa dengan jean dan sweater Seed saiz S tapi besar gedabak yg saya pakai. selebet tul.

dalam pada itu ada sorang tu tergamak lagi terjun ke kolam renang bersaiz besar yang bertentangan dengan meja kami. kagum betul... saya teringat cita2 saya yang mahu berenang2 di Dungun... berenang dihujung minggu, berenang selepas penat bekerja, berenang ditengah tengah malam.. pendek kata berenang setiap masa la... tapi itu cerita lama..

cita2 yang bertukar menjadi impian yang kalau ikut teori logik akal, x mungkin akan tercapai.

perjumpaan itu diakhiri dengan makan2 jugak...

"u suka coklat x?" tanyanya..

'suka" saya jawab pendek, sebenarnya saya hafal makanan dan minuman kegemarannya tapi dia x pernah ingat yg saya memang "hantu" coklat.. tu yg kecik ati tu..

"i hv one, a fren br balik ostolia, dia kasi" katanya..

we shared d choc slab. it was yummylicious... honestly coklat cap ayam pun saya akan kata sedap giler jugak... kalau dah suka kan...

ironically, when we first met 6 yrs ago there was a song yg dinyanyikan while we were eating (dia yg makan, sy x nak sbb dlm ati asyik ingat nak balik je masa tu). i don remember d song but i remembered d singer.

pertemuan awal yg indah. kata orang gud start, gud ending jugak... mungkin betul pada orang lain, tapi it didnt apply to me..

pada malam sabtu yang hujannya semakin lebat itu, dia berulangkali memainkan sebuah lagu yg biarlah saya rahsiakan tajuknya (sebabnya sy pun x ingat tajuk nya) dan dia turut menyanyi bersama. Bagus betul MP3 philips tu.. bunyiknya lain macam sedap walaupun suara kawan saya biasa-biasa sahaja.

dan itulah kenangan terakhir saya dan kawan saya.

Berbuka puasa di tempat yg menghadap kolam renang, makanan yang enak, hujan dan lagu yang menyenangkan serta coklat yang masa saya g ostolia sy x beli pun sbb x mampu..

Rasanya tu ptemuan kita yg last, Bye my fren - saya kirimkan sms kepadanya..

Kenapa? soalnya..

Sebenarnya i dunno maybe sbb kecintaan saya yg mendalam kepada soalan objektif multi pilihan jawapan saya selalunya mengikut skima jawapan yg lazim diguna pakai di sekolah..

A maksudnya ya
B maksudnya tidak
C maksudnya lain-lain

tapi buat pertama kalinya saya tukarkan skima jawapan. jawapan saya C yang bermaksud TIADA JAWAPAN..

kerana saya pun x pasti apa sebenarnya fokus hidup saya sekarang.

lucu rasanya bila membaca novel "chasing harry winston" dikatakan bila kita nak lupakan seseorang ingatkan segala yang jelik tentangnya. perlakuan huduh yang sudah menjadi tabiatnya..

i couldnt do that. at the moment saya lebih suka mengenang yang manis-manis, yang indah-indah dan yang baik..

sememangnya dia seorang kawan yg menyenangkan...

dan dia juga baca blog ni...

to u,
i will never forget u, no matter how hard i tried.

sehari dua ni saya terfikir, kalau lah saya boleh mula sekali lagi........

saya tau jawapannya B, jadi saya pun x nak pikir apa yang akan saya lakukan kalau diberi peluang. Cuma saya harap, hati saya akan menjadi lebih keras untuk tidak menoleh ke belakang lagi...

kadang-kadang hidup ini mmg kijam la..

3 comments:

Anonymous said...

Cherish the moment while still can.. Ur smile heals others sorrow..

zino said...

6 tahun berlalu macam tu je..

Kengkawan said...

zero
thanx

pakngah
lebih kurang laaaa