Friday, February 18, 2011

In the class of their own

Pergi mana-mana pun saya tak pernah lupa this bunch of kids.
Mereka berada di kedudukan yang tercorot dalam senarai pencapaian, tapi di mata saya merekalah yang terbestest.

Malangnya sejak kehadiran 2,3 orang ahli baru mereka mula tunjuk perangai. Konon-kononnya mereka lebih taiko. Elehhhh.... taktik tahun 70-an. Very predictable.

"Kalau awak ponteng saya tak akan cari tau". Saya ingatkan mereka banyak kali tahun ini sebab tahun lepas saya habiskan 2,3 bulan mencari mereka. Tahun ini saya fikir mereka sudah sedikit cerdik berbanding dulu.

Hari ini mereka ponteng berjemaah. Yang tinggal hanya semua perempuan dan 2 orang ahli baru. Saya bekerja seperti biasa selama 20 minit, memastikan yang ada betul-betul faham apa yang ingin saya kongsikan. Kemudian saya berjumpa dengan Ustaz Sobri dan meminta bantuannya "menasihati' seramai 11 orang yang hilang itu.

Sekejap saja perbulan saya, tak sampai pun 5 minit dan saya menyambung semula kerja. Tidak lama kemudian segerombolan kanak-kanak itu masuk semula sambil ketawa-ketawa.

Saya agihkan kertas edaran, dan mula menerangkan tugasan.

H : Alaaaa... bagilah rehat kejap.. sakit nih..
N : Ha'a Cher* ni... berasap nih.. (ketawa beramai-ramai dan masing-masing memberi komen)
Me : For your info, saya yang report pada ustaz tadi.
Ramai2 : TEACHER!!!!!!!!! WAAAAAAAAAAAAAA
Me : Saya tak kisah kalau awak benci saya sekarang sebab saya buat macam gini supaya awak masuk belajar. Saya lebih susah hati kalau lagi 20 tahun awak jumpa saya dan cakap, "sebab teacherla kami hidup susah sekarang". Kalau nak marah, marahlah.. (sambil ketawa-ketawa)
Ramai2: Mana ada kitaorang marah. Main-main je tadi. Sensitip beno teacher ni.. Nak buat mana? cuba ajar.

Girls langsung tak angkat muka. Diorang dah biasa dengan drama macam ini.
Tapi, drama-drama yang sebeginilah yang membuatkan saya tetap memilih kelas ini sebagai Kelas Terbestest tahun ini.


3 comments:

Jun said...

assalam...br dapat jengah hari ni..timakasih sudi singgah blog akak ye..nway, i read d whole 1st page of urs td..ooo, cikgi cikgi ye? good job..some stories made me sayu, hahhaha..nway, keep up d good job yea!

Kengkawan said...

thanx Jun
do come again

Citarasa Rinduan said...

memang lah...kadangkala kalau rasa sakit hati...jiwa..tetap kena sabar..
karenah budak2 srrg buatkan cikgu agak tension gitu...


apa2 pun...kak ayu pun mendoakan kelas terbest tu...dihati kengkawan...

hehehe