Tuesday, May 17, 2011

Ada banyak lagi pokok kelapa Mak


I went home early yesterday.
No need to mark exercise books, that's why.
Mommy just had her lunch.

"Jom kita pergi klinik nak? Mak tak boleh tidur malam tadi".
The thing is, my mom had complaining about her aches backbone for few days already.
Uda and Adik massaged her almost every night. Then, she continues her daily routines as usuaI. guess the pain must be too unbearable, else clinic would never mentioned.

Penah x saya tulis, mak saya adalah wanita 60-an yang sangat menjaga kesihatan dan pemakanan? She is. And I m proud of her

After Zuhur I took her to Klinik Zabidah in Bidor. It was crowded. The business must be good eh? While waiting for my mom's turn I fell asleep. The heat make me drowsy.

"Doktor cakap apa mak?" I woke up when she came out from the doctor's sacred room.

Mak: Doktor kata xder apa.
Me : Dia check tak belakang mak?
Mak: Check, dia kata x bengkak apa, darah pun ok.
Me : Alhamdulillah..,
Mak: Dia tanya ada buat kerja berat-berat kot?
Me : (sambil pandang mak ngan mulut ternganga sikit maksudnya HAVE U?)
Mak: Tu la.. mak teringat angkat pelepah kelapa minggu lepas.
Me : Kenapa mak angkat?
Mak: Mak kesian tengok Pijo buat sorang2..



Kat keliling rumah saya ada banyak pokok kelapa. Mak risau kalau tumbang kena rumah jadi Pijo, my bro guna tebang dengan mengunakan gergaji elektrik minggu lepas. Pijo berumur 28 tahun, tapi di mata mak saya dia masih budak nakal yang manja berumur 8 tahun. Jadi mak panggil Pakcik, kawan baik arwah bapa saya untuk tengok-tengokkan.

Pakcik is a frail old man, but still possessed heart of gold. Dia duduk la atas motor dan tengokkan Pijo tebang pokok sampai siap. Bila dah siap pijo tarik ke belakang untuk di potong kecil2 dan kemudiannya dibakar.

Jadi mak saya pun tolong la sekali. Kalau ditegah takut dia kecik hati. Jadi Pijo biarkan saja la.

Bila dah jadi macam ini, saya pun cakaplah..
" ada banyak lagi pokok kelapa mak, nanti mak angkat lagi pelepah ye.. hehhe".

Mak saya pun ketawa saja. Sebab masa kecil-kecil bila kitaorang jatuh basikal dia akan cakap, "x apa pergilah main lagi".

Kemana lagi tumpahnya kuah..

No comments: