Wednesday, September 28, 2011

Apsal Tabung Haji x panggil saya pun?


Saya nak sangat g Mekah sejak berumur 8 tahun.
Masa tu ada wayang penerangan yang guna layar putih besor tu datang.
Kemain lagi saya dan adik beradik pergi tengok malam-malam tu.

Balik rumah saya cakap ngan ayah saya.
"Dua rengget je nak g Mekah".
Ayah saya ketawa, mak saya jegil mata.
Saya nak nangis. Apsal diorang tak caya saya cakap?
Banyak kali saya tengok kat wayang tu dia ulang-ulang cakap, "Cuma DUA RINGGIT saja".

Besoknya orang Tabung Haji datang ke sekolah.
Ayah saya kasi dua rengget. Saya pun register.
Rupanya du rengget tu untuk register je.
Sampai sekarang tak pergi haji pun.

30 tahun kemudian, ayah saya dah pun meninggal dunia.
Tahun ni saya pun tanya soalan yang sama,
soalan kecik hati.

Me:Apsal Tabung Haji tak panggil, patutnya tahun ni. X Acila..
Uda: Ko register bila?
Me: Lepas balik umrah itu hari.
Uda: Turn ko tahun 20** la.. memandai je..
Me: ye ker? orang ingat tahun ni.
Uda: 20**... (suara malas nak layan).

Orang cakap, kalau kita nak sangat Allah akan mudahkan jalan.
Saya tak kaya macam SitiNurhaliza, jadi saya sangat harap bila turn saya sampai,
janganla Tabung Haji skipped nama saya pulak.

Sekian, selamat menunaikan haji kepada semua jemaah.
Kenang daku dalam doamu ye!

No comments: