Tuesday, March 20, 2012

Nilai Kemanusiaan, kata Feza

Had breakfast with Feza this morning.
Roti Canai with sambal bilis, pulut panggang and hot tea.
If I could have my way I'll bring my own mug cap ayam.
Since yesterday i noticed Acik Tie suka hidang air panas dialas ngan piring yang kurang cantik di mata saya. Since she makes the best hot tea (and ayo lain pun best jugak) saya x berani nak komplen.

Cess..
tu namanya sindrom masuk kerja semula selepas cuti panjang.
saya rasa my level of fretful fussiness selalu meningkat on the first week after long holiday.

"Eh.. awak kenal x budak Kokojoe (bukan nama sebenar)?" Feza tanya
"Kenal, kenapa eh?" saya tanya balik.
"Semalam dia tertidur dalam kelas. Tidur betul-betul, lama kita kejutkan" Feza cerita.
"Sakitke?" saya tanya
"Dia cakap, dah lama cuti dia tak biasa bangun pagi tu dia ngantuk sangat tu" Feza sambung cerita dan kami sama-sama ketawa.
Budak-budak...
Mereka buat apapun nampak comel pada mata kami berdua. Sebab sayang kan...
Afterall tu pun mungkin crankiness the aftermath of long holidays.

"Eh.. tadi kan... kita lalu kat situ nak pergi ambil beg" saya tunjuk ke satu arah.
"Uhuh?" Feza nampak macam berminat.. walaupun saya cakap separuh berbisik.
"Ada orang tu jerit marah2 kat bunch of kids who were on weekly meeting. Kesian... kenapa dia nak malukan budak2 tu macam tu sekali? Kita macam x sukala.. Kecik hati kita" saya cakap masih berbisik.
I was short of saying tu peel biasa lepas cuti panjang kot.

"Nilai kemanusiaan kurang la tu.. " Feza cakap dalam nada biasa, alaaa saya buat muka. "Bukan awak sorang je cakap macam ni, orang lain pun ada sebut. Nilai kemanusiaan, menghargai orang tu x ada la dalam diri mereka tu. Kalau kesilapan orang dijaja ke sana ke mari, salah sendiri tak pernah nak nampak. Langsung tak hormat pada orang lain. Fikir diri mereka bagus sangat." Feza kasi ceramah.

Perghh.. nasib baik saya x komplen pasal piring yang Acik Tie hidangkan tu.
Kot x memang sebijik kena kat muka. (walaupun ada niat di dalam hati)

It is interesting to share that at 12.40noon, after talking and walking non stop for 40 minutes x 6 periods =240minutes --> I was so exhausted. Flat!
Then, nampak ada seplastik besar jambu air atas meja kopi. Diorang cakap Liza Wan yang bawa, saya terus separuh berlari ke kantin.

Makcik kantin yang tengah makan tu pun ke dapur buatkan sambal kicap upon my request. Saya dah cakap biar saya buat sendiri lepas mintak kebenaran dengan toke kantin, tapi mereka still tolong jugak. Saya berlari ke bilik pekerja dengan membawa sepiring sambal kicap dan sepiring garam FOC.

Baikkan diorang...
Orang sewel je yang g komplen pasal pring air panas yang tak matching kat makcik-makcik kantin yang baik hati ni.


Sekian.



No comments: