Thursday, September 19, 2013

Of men and their cook (?)

 For d past years  saya sangat konpius.  
Knowing that I m single,   my Chinese friends (macamla ramai sangat most are makcik2 ye) pantang ada je dapat tau ada single man in my neighbourhood gigih diorang update. 
X kisahla lelaki Melayu ke Cina ke. Gigih!
Macamla taste saya 1Malaysia sangat hahaha.
Yang saya tak tahan nak dengar ayat ni, " aiyaaa.. u masak la, pergi hantar dia punya rumah.."

 Honestly,  while I really like them,  tapi geli-geleman saya dengar cadangan tu.
Konpem x mungkin terjadi. Huishhh!

Konpius   nombor dua bila many of my male friends (bajet macam ramai padahal ada dua tiga orang je pun) selalu cerita hal masak2.
Nope, they are happily married n not that soft type, if that you have in mind.
Mereka lelaki normal macam Aaron Aziz, Brad Pitt dan sewaktu dengannya.
Tu yang saya ada rasa sedih pilu sket coz  terer bebeno..

Satu hari, saya menguatkan semangat juang mencari pencerahan.
 Biasalah.. hanya kat sorang ni je yang saya berani tanya, ngan orang lain saya takut kena pangkah..

Me: Masak  jugak ke kat rumah?
Him: x. kenapa?
Me: Semua orang lelaki memasak ke? Tengok diorang tu cerita masak itu ini..
Him: Aku x. tapi taula masak. Dulu-dulu... pernah. 

Dulu-dulu might be referring tu zaman sebelum kawen kot. 

For him, dia shopping sesama on weekend n d wifey will cook daily.
I could sense he is proud of his wife culinary skills. Lucky her:) 

n he is d type yang balik makan di rumah. 
Standardla... dah masak sedap2 kan..
Perlu jugak dinyatakan, anything that makes him happy, I'll be happier too 
(macam x sesuai je ayat ni tapi ni ayat amik ati nak menjustifikasikan argument seterusnya.)

Dia pun cakapla beberapa masakan yang dia suka makan bila isteri dia masak..
tetiba saya terdengar suara saya sendiri, padahal mati-mati saya ingat saya cakap dalam hati je..

Me: susah tu nak masak semua tu..
Him: xlah.. kejapje aku tengok isteri aku masak..
Me: susahla... sangat remehla.. 
Him: selalu isteri aku masak cepat je siap...

Seriously, goreng ikan atau sayur masak air atau rebus pucuk ubi ke goreng ikan masin ke memangla senang. Tapi kot masak nasi beriani, gulai kambing, pulut kuning, nasi tomato ke waima nasi daging pun, gila susah ye kawan-kawan.  At least saya akan sentap kalau disuruh. 

Anyway, he was a bit defensive n  cakap selalunya dia makan biasa-biasa je, kenkadang je d wifey masak menu yang susah2 tu.  
Seperti selalu, kalau any of us  dah bernada defensif  i guess that's d time for d other party should stop arguing.
No point nak bickering sebab bukan saya yang kena masak pun.. hahaha

But still..
Juz because d spouse boleh memasak sepantas Superman, doesn't mean cooking is easy.

Well..
ada banyak benda yang berlegar2 dalam kepala saya ketika ini, tapi kalau cakap/tulis, it might do no good to any of us.

Happy cooking everyone.
Its gud to make someone else happy, no? 






No comments: