Friday, October 04, 2013

of a sulking boy

Dulu I was told sulking is not d nearest translation for merajuk coz even though d meaning is d same but it brings different connotation in both culture.
Sulking is a negative attitude in their culture whereas kot orang Melayu cakap seseorang tu merajuk, nampak manis n comel..
tu kot dlm budaya orang Melayu, asal ada je yang merajuk, gigih la orang pujuk..
Kot wifey merajuk, suami pasangkan sport rim baru ..
Kot suami merajuk sebab wifey x appreciate pemberian sport rim baru tu, d wifey berkorban keluar shopping dari pagi sampai petang belikan baju baru, kasut baru n maybe a new set of davidoff toiletteries. Tulusnya pengorbanan isteri memujuk. Ai  sebak mendengarnya okeh...

tu opening rekaan je.
ok fine... few of my friends yang cerita. Anyway... kenapa nak tunjukkan kasih sayang dengan tukarkan sport rim keter? My lady frens cakap it doesnt make sense. Ada sport rim  baru pun minyak masih kena isi jugak.. Apa bezanya? Diorang  yang cakap ye..saya pun fikir yang sama jugak...

Macam keluar topik je,.
Actually I was told a boy merajuk semalam.

"weeeeyyy kenapa nak merajuk pulak" saya tanya, dia diam x nak jawab, jadi kawan2nya tolong jawabkan sambil bisik2...
Dia merajuk dengan kawan2nya. x sempat diorang habis citer saya dah ketawa....
x kan lelaki nak merajuk ngan lelaki kot...

When I was their age, ada sekali saya sentap betul n buat muka kot..
My then bestfriend, datang sound, lupa la dia cakap apa, but then garang giler terus saya x jadi nak sentap.. silly me!


Bila dh tua2 saya x ingat apa rasanya merajuk... kalau saya x suka I juz keep my distance. Sometimes saya x berkawan dengan orang tu lagi.  berkawan x sama dgn bertegur ya... Saya ada belajar gak ayat x bertegur 3 hari tu berdosa dlm subjek Pendidikan Islam. tu masuk dalam syllabus tingkatan 1 kot.


d sulking boy, keep on sulking sampai hari ni.
He juz keep quiet n refused to mingle with his friends. Instead he juz focused on his task. One gud thing, he was extra nice to me today. Helping me out with few errands n seeing that  I was not really ok he accompanied me in d library.
goshhh... makcik sangat terharu ok:)

Well...
As much as saya x mo mengaku betapa huduhnya saya bila merajuk, but for d sake of "untuk kenangan di hari tua" here r 2 incidents  why sometimes, no matter nak sentap I was, but I juz can't.

Insiden no wahid,
adalah pada satu hari few kidz asked something yang lepas saya usahakan sendirik gagal jugak. Saya kirim sms minta tolong pada kawan. Sampai tertidur saya tunggu balasan n jawapan... perghhhhhhh x balas. (p/s susah sangat ke nak reply saya cuba. InsyaAllah saya cuba cenggitu?)
Sentap giler okeh... d nature of our relationships, saya bukan rajin sangat nak berhubung (malam-malam pulak tu) unless it is teribbly important. kitaorang bukannya rapat pun, so I took it dia x mo tolong n whatelse to do, other than pangkah je namanya dalam senarai kengkawan.
He surprised me!!!. I tot dia mcm kengkawan yg lain, buat x tau je..
Well.. I was a bit errr... terharula jugak considering he don't know me that close but still put a tiny weeny effort nak ambik hati padahal kot saya di tempat dia, maybe saya pun buat x tau jugak..

Second incident,
Saya hangin betul over something. Hari2 saya nangis. I hate every one involved masa tu. Every one yang terlibat itu pun hate me as well. I think dis particular person hates me jugak.
saya betul2 nak bakar jambatan masa tu (figurative speaking), I don't even pick up his calls, balas sms pun saya x mo. Once, I was about to eat my favourite food when d phone rang. Seeing his name saya terus campak makanan dlm tong sampah n switch off d phone.
Yes, I was fuming mad, n at that time sentap tahap gaban and I had weeks of sleepless night.

I thot, dats d end of it. I made up my mind he juz not worth to be called errr good fren, so did d rest of d gang.

What makes I changed my mind?
Because  one day a girl told me, (drama budak ni), sambil nangis tu...
She was worried sick because dat particular fren of mine fell sick n refused to answer phone call..

"Bukan dia memang jenis x suka angkat tiponke?" I snapped, showing betapa tidak saling memahaminya kami berdua, heh?
"selalu x macam ni...." d girl jawab n nangis lagi. n said she heard there was a rift between d two of us.
Kenapa bila bergossip diorang taruk nama saya? kenapaaaa?

That was d first time in my life saya rasa perlu nak rendahkan ego n pujuk orang.
Whattttt? xde la saya beli set Davidoff tu. Nanti dia ingat saya buang tebiat plak..
n xderla kata2 manis ke hapa. Very not norizan adnan.


Anyway, saya harap kawan tu (yang tersebut di atas) berbangga sebab saya ni memang ni memang mendengar kata. A year before, over some disgusting incident, he taught me something which I would never forget.

as he put it, "kadang2 kita perlu beralah untuk kebahagiaan orang lain....saya simpan sms tu sampai sekarang haha...

I wished I could tell d sulking boy tu d same thing..
Tapi... nak beralah tu sangat-sangat menyakitkan (hati).. hehehheh

Ok.. cerita dah habis.
Sekian

No comments: