Friday, November 22, 2013

Janganlah ada hasad dengki katanya...

This friend of mine memang saya respek giler coz tinggi ilmu agamanya. Saya menyedarinya sebab satu hari saya menyempit dengar dia kasi tazkirah. Orang yang fefeling terer bab agama wud definite sound fake when it comes to tazkirah. Bab2 agama, x payah nak wayang. She is good, despite tudung dia pendek je.

Of course, lepas tu saya CSI, suffice to say, my admiration grew.

Baik budi pulak tu, selalu kasi saya tips memasak spag, buat cheese tart n kasi gel untuk buat cheesecake. She is a good cook too.

For someone yang berbudi, she suprised me when one day I caught her mengumpat dengan d person who sat next to her.
Bersungguh tu... sampai saya kat tepi ni pun teruja nak pasang telinga.
It was  last year, early in the morning when we were attending a course.

"Korang ngumpat sapa ni?" saya tanya bisik2.
" si XY tu la... wehhh sensenang je dia tu...." She answered, muka x puas hati.
" Ada hal kot dia. Kita x campur ye"  macam skema je saya jawab.. bunyi macam sesuci embun pagi.. fefeling. ..
"Tau... dah awak kawan baik dia..." kawan yang sebelah tu buat muka lagi x puas hati, sambil senaraikan orang lain yang juga x tahan dengan orang dia umpat tu..

Gigih tu... x baik buruk sangka...

This year,  d list jadi makin panjang.
Padahal saya cuma tanyakan pandangan how to handle a certain task pada someone. "Dont trust anyone" orang tu jawab sambil relate her experience handling d task year before. I found it rather exaggerating n a wee bit defaming,  jadi saya tanya orang lain who r dealing with d task too, every one had bad experience with her. 
So bad that all of them swear, they dont even want to work with her again.

Ganas... x baik gitu, that was what I told myself la kan..

One day, I was performing my dhuha when 3 ladies x habis2 mengumpat. Saya rasa diorang x kisah bising tepi orang sembahyang, sebab tu dhuha je pun. Fefeling wanita lindungan kaabah, saya pun tanya si pemula cerita, "how may I help?"
Reasons
a) dia ( sipemula cerita itu) x pernah marah tu pun sekali saya tgk dia beria hangin. lagipun dia selalu tolong saya. baik dia ni.
b) kawan2 lain yang mengapi2 tu napa? beria diorang cakap org tu kerjanya asyik nengok fesbuk je. Cettt!
c) saya stress masa tu, x larat nak dengar orang bising2.

I did help, tapi I do not know to what extend. In d end, tolong sesikit je. Something to be sure, those swore, they did not want to work with her ever.

And today, another person, said d same. Yang ni lagi ganas. Dia cakap nak tumbuk je muka orang tu over 3 incidents.. wohooo

Finally, I learnt my lesson.
I thot it was inconsiderate of her to overlook something which affected my schedule.
when I asked her to rectify, instead of apologized for her mistake, dia pegi pulak blame orang tu orang ni.
Ko budu* ke teng*n?

"dia ni x pernah buat kerja ke hapa?" saya mengadu pada seseorang.
"tapi kan dia kawan baik dengan norizan adnan?" dia tanya sambil tersenyum. Heh?
"mana ada, kawan baik kita anuar zain je kot (bukan nama sebenar)" terus saya awkward n x jadi nak hangin dah.
Ironically, kawan tu pun had something bad to say about her.

Goshhh... watizit with u pipel?

"Ni aku nak pesan .. Pompuan, jaangannn malas. Buruk!".. x pasal saya kena tazkirah.
Saya tulis kat sini, supaya x lupa.

As for her, later that night, she updated her status, "jangan ingat awk sorang je sibuk?" n she pasted quotes yang kesudahannya Jangan ada perasan hasad dengki summore.

Mana datang cerita sibuk n hasad dengki semua ni?
isunya dia x buat kerja, menyusahkan saya dan x pulak rectify tapi duk babitkan orang tu orang ni.
"Dah. .. jangan nak dilayan orang cenggitu, nanti awak terbabit sama", mak saya cakap, when I told her.

Cuma saya berdoa, janganlah any of d kids, my nieces, my siblings, my cousins or any women, myself included, jadi pemalas yang teramat.

As one of  my friends put it ( laser tu bang!),
BURUK!!!

nota kaki:  entry ini ditulis looong time ago when saya xder kerjaya.
After debated whether to post or not to, I decided to put it up, as a reminder to myself that somehow, no matter bersungguh sangat nak berbaik sangka, fefeling cam bagusssje n I shud listen to d majority.
A rat would smell nothing but a rat.
If everybody could sniff, there must be something wrong somewhere if you don't.

No comments: