Sunday, February 02, 2014

Fikirkan mereka yang tiada...

I haven't go to IKEA for ages. Reason being: my-keter-cap-ayam could not be trusted to brave d bumper to bumper traffic.
Banyakkkkk benda yang saya perlukan... saya sedih...
Luckily, Baby agreed to take me to d yellow n blue store last Saturday. We went there with our fav niece, Zati.
As usual, gigihla kitaorang sembang x berenti... One of d topic yang begitu berkesan di hati was Banos facebook status.
"Lu kenal Banoskan? " Baby asked. Of course I kind of know all her friends. Banos was her Masters ex-classmate.
"Banos tulis kat status dia, "masa kecil mak kita ajar, kalau beli makanan, makan dalam rumah, jangan sampai anak jiran nampak, nanti diaorang sedih sebab ada yang tak mampu nak beli makanan. Sama juga bila beli baju atau mainan baru, jangan menunjuk, kesian pada anak jiran yang tak ada baju atau mainan baru. Tapi sekarang, bila beli kereta baru, handphone baru, handbag baru semua nak tunjuk kat facebook. Kesian pada orang yang tak mampu beli. Bila makan, semua nak pos gambar makanan, tak kesian pun pada orang yang tak pernah pergi tempat makan macam tu, yang ada anak,  update gambar anak, kononnya berkongsi kegembiraan, sedangkan ada je orang yang dah lama kahwin tapi tak ada anak, mesti diorang sedih"..
Insaf giler..
Dari hati yang luhur, saya memang ada cecita nak snapped gambo, but then since we shared d same value as Banos when we were grow up, terus kensel.
Despite saya nak sangat tunjuk betapa sedapnya chicken leg with swedish herb (RM10.90 je), penne with meatballs (tak ingat rega), almond cake and yummy t bone with yummier sauce which was only RM19.90 only.
Kalau makan kat Tony Roma's mau menggigil nak bayar.

I think, saya berjimat banyak n pada mata saya, takder apa pun yang menunjuk-nunjuk di situ.
Teringin juga saya nak tunjuk 6 kotak 3-tier cupcake plate yang beli sebab on discounted price, harga asal RM49.90. Tu spare for wedding gift, because d one that I bought in Slim River was RM70 @RM80. Bukan cantik mana pun..

Nak juga tunjuk quilt queen n single size, because they were much cheaper than in TF Teluk Intan. two small white vases only cost me RM4.90 each. Hari tu saya g nursery kat rumah tu, xder jual kaler putih.

Cotton orange strip quilt cover  was only RM34.90. Bought it coz it was for Acho's birthday, yesterday.
Value for money  compared to Akemi bedsheet with one pillow case which I bought last year, RM 29.90.
What else?

Side table firus-kelabu yang berharga RM29.90 je.
4 set mangkuk kecil dan dua set kutleri plasti yang cuma berharga RM5.90 each.
Satu pitcher kaca dan satu mangkuk kaca yang harganya tak sampai pun sepuluh hengget pun satu.
Honestly, dengan harga yang sangat berpatutan, saya tak fikir saya menunjuk2 kalau saya post gambar semua tu.,
People who knows me, tau betapa kedekut ya amatnya saya kalau shopping.
Saya cuma membeli kalau perlu sangat je n berbaloi.
But still... bila teringat ayat Banos tu saya tak berani nak upload gambar..
Even though it was just a trip to IKEA.
Ada dua insiden pasal IKEA yang membuatkan saya terfikir dan masih tak boleh hadam.
Insiden #1.
Sewaktu mula menduduki 12A. Zana datang n dia cakap dia geram sangat dengan Miss X.
Sewaktu di staffroom, Miss X bercerita dengan kuat pasal dia pergi ke IKEA sewaktu cuti hujung minggu.
Kak S yang dengar tanya macam takjub, dan Ms X jawab dengan megahnya.
The truth is, kitaorang sangat sukakan Kak S, n Zana kurang berkenan coz Ms X megah tak kena tempat.
"Apa yang megahnya pergi IKEA?", masa tu saya pergi every weekend, jangan tanya pasal air mata saya yang berjurai2 sepanjang jalan sebab mengangkut segala maknika tu sensorang. Jadi maafkan ketidakhadaman saya pada cerita Zana itu.
"Baru sekali pergi, buat cerita macam bermegah, dengan Kak S pula tu, kesian Kak S", Zana cakap.
Sampai sudah saya tak faham apa yang megah.
Kesian Ms X.
Insiden #2.
2,3 tahun lepas rasanya. Saya terserempak ngan Fid kat kantin. Macam biasa, tajuk utama kitaorang kot x cakap hal kerja, mesti hal shopping. Mostly things we want to buy or we need to buy, tapi it will take months baru materialised.
Gaji kitaorang ciput.
At that time, there was this person who loves to outdo others. Dia baik je sebenarnya, dan sikap dia langsung tak memberi kesan kepada persahabatan kami kerana dengan saya dia memang menang tanpa bertanding. Dengan Fid pun dia menang juga.
Tapi... saya confused sangat apakah yang ingin dicapainya pada masa itu?
Pada masa saya dengan eksaitednya tunjukkan iklan jualan murah IKEA pada Fid sebab saya nakkkkkk sangat kerusi yang ada diskaun giler tu... Kalau full price, kerat jari pun saya takkan mampu beli.
Fid was super excited coz dia baru pindah rumah ke apa masa tu...
Kitaorang nak sangat kerusi tu sebab kat rumah memang takder kerusi.
Kat kedai lain, ermmmm xder kot design tu, kaler tu dengan rege murah. Itu je...
Suddenly this particular kasi dia punya two-cents.
"IKEA okla barang2 dia.. tapi kalau nak pergi, pergi kat Damansara tu la besar sikit". dia cakap.
We..elll... entah. Saya tak ingatla apa terjadi lepas tu. Mungkin kami mendengar dia bercerita ke apa. It was a very long time ago...
One thing for sure, selepas dia pergi we had this brief conversation.
Me: How many IKEA in Malaysia?
Fid: As far as I know, satu tu je...
Satu daripada berjuta sebab saya suka berbual dengan Fid, dia tidak suka bergossip. Ceritanya habis di situ saja.
Dia beli kerusi tu, saya tak.
Orang yang bagi pandangan, tak tau la saya..

Dari hari pertama saya ada rumah sendiri (tapi hutang), saya berazam nak beli perabot yang saya boleh angkut dengan kereta-cap-ayam  dari Ikea je atas sebab berikut.
1. saya x suka cakap dgn org kedai, so kat situ boleh choose n pick, x payah bukak mulutpun.
2. saya x suka orang yang x dikenali datang rumah, waima tukang hantar katil pun. so DIY is my top choice.
3. saya bukan banyak duit , wide range of stuff n affordable price memang la much welcome.
4. saya shopping sensorang (kenkadang saya nangis), so i really need space nak duduk bertenang n composed myself. kat situ ada surau n tempat makan yang affordable. sesuaiii..
5. i dont have much money to splurge on food back then. refillable drinks are much welcome.
6. pergi kedai biasa, saya selalu kena tipu. Sometimes, they looked down on me. muka mesken kot. I met contractors twice, but both macam.... I even buat follow up, tapi mungkin diorang ingat saya tak mampu nak bayar.. tu saya suka DIY je..

Keter kecik, terpaksa saya berulang ke IKEA almost every week. I lost 5kg masa tu...
Episod sedeyyy kot...
Jadi boleh x bayangkan, kenapa saya konpius bila orang bermegah bila ke IKEA.
Orang mesken macam saya pun mampu beli sudu, garfu dan piso plestek kaler kaler rege RM5.90 untuk 6 set.
Merasa la rumah saya bersudu, gerfu bagai.
Jadi, soalannya..
boleh x saya upload gambo belian semalam?
Macam..
jangan kot..
Anyway
God Bless Ikea!

No comments: