Thursday, March 13, 2014

Mom n her bros

Around 8.30a.m. I received a phone call from Cu Na. Bad news. 
Ayah Ngah passed away this morning. 

Acho came to look for us and then we went home together.
Saya tak tau nak cakap apa dengan mak saya.

Jadi bila saya sampai di rumah, terus cuci pinggan mangkuk, siram pokok bunga dan cuci kain.
Silly? I know.

Sebenarnya, bila mak saya susah hati, mulalah dia kelam kelibut. Semua kerja dia nak buat. 
It is a way for her to destress mungkin.
Dulu-dulu mungkin sesuai, tapi lately kesihatannya sudah tidak sebaik dulu, nak travel ke Kuala Lumpur bukannya dekat.

Oh... saya beritahu tak Ayah Ngah saya tinggal di Cheras?
Jauh... jadi selalunya kami berjumpa setahun dua kali saja.
Masa raya, Ayah Ngah datang ke rumah.

Ayah Ngah saya baik dan selalu ceria, tapi sebab jarang sangat berjumpa, tak banyak yang saya tahu.
Cuma seperti juga arwah Pak Sulung saya, Ayah Ngah juga seingat saya sangat kuat beribadat.
Asal masuk waktu je, terus dia solat.
Perghhh saya impressed hokehh.

Tapi iman tak boleh diwarisi ye norizan adnan.(ingatan untuk diri yang leka)

Back to my mom,
Saya tengok dia dah siap packed. 

Out of routine, I reminded her to take oats, coffee n Anlene along.
"kot.. kot kalau balik lambat. mana tau kalau Wan Ngah suruh stay pulak" saya cakap sambil cuci pinggan yang sebenarnya tak payah cuci pun tak apa, saja saya buat-buat bizi.

"Tak nak... mak nak balik, abang mak pun dah tak ada. Nak tunggu apa lagi?" mak saya jawab sambil menangis teresak-esak. Tu yang saya malas cakap tu... Emo!

Eh... hubungan mak saya dengan Wan Ngah tu baik saja. 
In fact seumur hayat, tak pernah saya dengar mak saya berkata yang kurang baik tentang Wan Ngah. Mak saya selalu puji cara Wan Ngah menjaga Ayah Ngah yang sakit sejak 2,3 tahun ini. 
Mak saya kata, Ayah Ngah pun selalunya ceria je tak macam orang sakit pun, mungkin sebab layanan baik Wan Ngah tu...

Tapi yelah...
Mungkin mak masih tak boleh hadam yang abang dia sudah tiada.

Saya keluarkan tupperware comel kaler pink dan beritahu untuk makan petang ni saja. Mak saya pun isikanlah oats dan susu tu. Saya pula masukkan biskut kegemaran mak saya ke dalam tupperware  yang kakak saya tertinggal  (nampaknya saya akan buat hartalah *gelak evil*), manalah tau kalau dia lapar dalam perjalanan. 

Sebagai langkah berjaga-jaga, saya masukkan dalam beg perjalanan mak saya. Takut dia terlupa.

Oleh kerana hari ini hari bekerja, tak patut sangatlah saya bercuti emegensi
Seksalah kawan-kawan nak mengganti kelas saya.
Jadi plan asalnya Uda, Acho dan Mak yang akan pergi.

Tapi sudahnya mak tumpang Pak Jut.
Saya tak boleh hadam betullah perancangan diorang ni... Haishh!

My mom looked relax when I left her. 
But still.... instead of duduk diam dalam rumah, dia keluar dan menyembur racun serangga pada pokok petola padahal hari panas dan berjerebu.
Tu tandanya mak saya sangat stress.

Unfortunately, when I came back from work, saya pula yang stressed out sebab susu dan 2 jenis biskut yang sepatutnya mak saya bawa dia tinggalkan. Of all d places dia letak di atas lemari tempat saya selalu parking nametag. See!

Terus saya talipon  mak saya berkali-kali. Dia tak angkat.
Saya stressed!

Lama selepas itu baru dia telefon semula, saya terus tanya kalau-kalau mak nak balik, saya akan datang fetch.

Yus: Tak nak. Mak x nak balik?
Me: Mana ko tau? Meh Andak cakap dengan mak kejap.

It is true, my mom tak mo  balik?
Dia cakap Baby akan hantar hari Ahad nanti. 

"Mak ok ke ni?" saya tanya banyak kali.
"Tak per, mak nak balik hari Ahad" mak saya cakap dengan senang hati.

Tapi saya sudah biasa jadi driver  mak saya. Selalu juga dia telefon suruh fetch  dia sebab kat rumah kakak saya tu tak ada kopi yang dia suka ke apa ke. (alasan..)
Kadang-kadang sebab dia demam, tak tahan berkurung dalam rumah yang sedikit sempit berbanding kat rumah kampung ni, walaupun rumah buruk tapi ada halaman yang luas.

So I called Yus  n suruh dia belikan susu Anlene, biskut jagung dan kopi.
Saya telefon Nik, dan suruh dia dulukan duit pada Yus.

Sepuluh minit kemudian, saya bercakap lagi dengan Nik, dimaklumkan Yus sudah keluar ke kedai dan membeli keperluan mak.
Nampak sangat x saya macam suka memerintah?
Heh?

None of my siblings complain. We just want our mom to be happy. 
We wished she knows how much we cared about her. 

"Ko tau dik, tadi Ayah Alang pun menangis dan cakap, "adik aku dah tak ada" Nik cerita.
"Mak pun sama la Nik, tadi dia pun nangis cakap macam itu jugak" saya beritahu.

Mak saya ada 4 beradik. Arwah Pak Sulung, Arwah Ayah Ngah dan mak saya yang bongsu. Ayah Alang ialah abang tirinya, tapi adik beradik tiri mak saya tak macam dalam filem Ratapan Si Anak Tiri atau sinetron Bawang Putih Bawang Merah. Kami semua rapat. 

Itulah faktor utama kitaorang selalu kena marah kaw kaw kalau bergaduh masa kecik. Mak saya kata dia dengan adik beradik tiri pun tak pernah bercakar.

Eleh.....
Saya cakap dalam hati, masa tu la... hahahah... tu yang mak saya lagi hangin tu..
Bila makin besar, baru saya perasan, mak saya tak pernah pun berkata yang buruk tentang adik beradiknya. Dia selalu menerima kehadiran mereka dengan tangan yang terbuka. Selalu ada cerita yang nak diadu pada arwah Pak Sulung dan Ayah Ngah. 

Kenkadang  hal pokok jambu yang tinggi terkena wayar elektrik je pun...
Itu pun nak mengadu, saya cakap dalam hati, sebab selalunya saya yang suka pasang telinga bila mak saya bersembang masa saya kecik dulu..

Now I realised,  saya pun sama je macam mak saya.
Kredit habis, saya mengadu dengan Acho.
Air menitik dari syiling rumah saya mengadu juga, siap dengan air mata tu...
Rumput panjang saya mengadu, padahal boleh je talipon orang datang potong.
Ada orang blok kereta kat pasar pun saya mengadu, suruh dia check tu kereta siapa.
Tu belum cerita kalau saya terdengar kawan-kawan saya bergossip saya balik cerita dengan adik saya dan minta dia siasat.
Selalu diaorang buat bodo dan x menjawab pun..
Heh?

Somehow, saya tak boleh nak bayang kalau I were in her shoes.
Sedihkan..

Jadi, sebelum maghrib tadi, saya ambil penyapu, masuk dalam bilik Acho, terus mengemas tak berhenti. Saya nak sambung kat bilik Jo, tapi nampak macam baru dimop je lantai bilik tu. Terus saya ke bilik Arif, yang asalnya tu bilik saya, tapi lately dia dah conquered. Habis semua suratkhabar yang bersepah atas lantai saya simpan dalam stor belakang rumah. Lemari  baju dia saya kemaskan, cadar yang keremot tu pun di pasang lain.

Goshhh...
Apa bezanya saya dan mak saya?

No comments: