Saturday, April 05, 2014

Hari hujan, kain pun kering.

When I woke up, my mom dah balik dari pasar pun.
Dia beli nasi lemak. Karipap frozen yang mak saya sediakan hari Isnin pun dah siap digoreng.
Bertuah...

Jadi saya cuci kain saja, yang mak saya dah rendam sejak subuh.
Dia memang suka cucian tangan, saya layan je lah.

Bila nak sidai kain gerimis turun.
Mak saya cakap, sidai aje.
Kalau lebat boleh tolak ampaian ke bawah garaj.
Saya ikut sajalah...
Masa tu mak tengah tanam pokok betik kat tepi jalan.
Berpeluh2 mak saya.

Lepas tu dia suruh saya angkat pasu pokok sup. Perghhh berat.
Layan je lahh.. satu pasu je pun.

Hari mendung, mak saya masuk rumah, dia buat kerepek pisang.
Pisang tanduk n pisang abu yang jiran kasi.
Kerja saya cuma isi dalam bekas. Bila dah siap, saya makan.

Saya tanya nak masak apa untuk lunch.
Mak saya kata dia cuma nak panggang ayam je, saya offer nak buat dip.
Sambil tu saya cuci kipas yang berabuk giler.
Arif la yang kena disassembled kipas tu, saya cuci je.
Lepas tu saya kemas bilik Acho dan my bedroom dan sapu rumah.

Besar kot #18 sekarang, sebab bila saya siap kerja, mak saya pun dah siap masak.

Saya memang janji nak buat dip, tapi...
Mak dah tumbuk sambal sebab dia juga masak gulai tempoyak pucuk paku n ikan masin cencaru yang meletop.

"Bolehke masak pucuk paku ngan tempoyak mak";saya tanya soklan bodoh
"Laa asal masak sudahla", mak saya jawab sambil ketawa.

To be frank memang sedaplah, terlupa nak makan ayam panggang.

Lepas makan, saya makan buah lai yang mak saya kupas.
Mak saya suka lai. Last Thursday, saya nak beli dia x kasi, cakap dia x mo makan.
Minggu ni saya singgah di TF nak beli bawang holland je sebenarnya, tapi mahal sangat, RM2.99 sekilo, terus tak pasal2 saya sambar 3 biji lai.
Petang Jumaat tinggal satu je.

Tadi dia kupas lai yang terakhir.
Sedap pulak...

Lepas tu kami berbual, bercerita dan berbincang semua hal la kan.
Sambil tu mak saya berbaring dan ....
Ok.. she is 70++.
She needs nap.

Jadi saya masuk bilik dan membaca apa yang patut..
Hari pun hujan, meluru saya keluar..
Cettt... rupanya mak saya dah angkat pun kain..

Despite hari mendung dari pagi,
kain tu elok je kering dan boleh dilipat.

Errr...
Saya rasa mak saya bijak.
Dahla pandai masak, tererr bab tanamanm bab cuaca pun ok.

I m proud of her:)

No comments: