Saturday, April 19, 2014

What goes around katanya....

As an auto intro, I juz wanna say, all my writings adalah untuk kenangan saya di hari tua.
If u happen termasuk dalam ini pilem, rest assured, nobody cares, afterall yang baca blog ini hanyalah norizan adnan sensorang je.

It all started with every one was so stressed out with what-nots since d  term resumed. Not every one though, yang pemalas dan kaki kipas konsisten begitu juga. Cuma ada pengecualian. This time around, d boss kaki ronda. Instead of tunggu feedback dalam miting, dia check semua benda satu2.

I put her in my good book, despite awal2 hari tu saya kena jerit jugak hahahhahahah.
My fault anyway.,

The tense was unbearable, yang bertahun2 main wayang ambik watak goody2shoes pun sekarang dah start menjerit x menahan.
Dulu2 masa x buat kerja, bolehla kontrol ala2 lindungan kaabah, now kena kuitkan jari tangan, baru la tau langit tu tinggi ke rendah.

and...
On Wednesday, there was a rift. I missed the part because, d kids need my attention. Thanks God!

Rupanya ramai yang gigih menyampaikan.
"Benda kecik je kot", saya cakap. Dah masing2 penat, biasala kalau cepat sentap.

The next day, ramai lagi yang sokseksoksek.
Diorang cakap kat saya, sebab tanya pendapat.

Dalam pada tu, mestila kena tambah sikit.. bagi sedap..
"U tau Zan, ada orang tanya macam mana saya boleh baik dengan awak sebab ramai yang kata awak ni suka sembur orang". Aikkk terbabit la saya.

Hehehe...
Sebenarnya saya ingat, kalau saya pergi jumpa nak clarify things orang, sebab saya fikir lama dan buat istikharah sebelum saya jumpa orang tu secara face to face.
Honestly, not that I m proud of it, but at that time I believe that was d best decision.

Ini listnya.

1. 6,7 thn dulu
The immediate boss baru dtg. Dia nak kipas boss. Dlm miting asyik nak blame itu ini, kasi idea patutnya buat begitu begini. Masalahnya idea dia tu orang dah implement pun ada black n white lagi... Met him personally, showed him d facts n figures, instead of minta maaf ke hapa dia cakap dia x tujukan untuk saya pun, untuk org lain. 

Orang lain tu is a rising star yang duduk sebelah dia. Open secret. Loud n clear.

WTF! Ko nk tuju kat dia, ko g cakap ngan dia personally, dlm miting ada minit kot..  saya terbabit. Saya tak suka.
He stopped meddling after that. Saya x pernah citer pada sesiapa,

 I read, what behind d closes door shud remains there, tapi it was an open secret.
Mungkin kerusi meja tu bermulut.

2. 7,8 tahun dulu.
Another immediate boss tapi dah pindah. Blame game saya x tahan. Cakap banyak, idea tinggi langit, tapi... yang tu saya tahan.
Tak tahan, blame game. Main tuduh2, patutnya dia ni buat gini, gitu. Bila kita buat, bukan nak tolong pun, cakap terima kadih harammmmm... itu ok lagi.
When something terrible happened, dia petik nama saya, I went to him straight, tanya what izit all about.
Dia kata saya salah dengar, biasalah orang suka laga2kan orang lain, dia kata.
Kalau saya baru kenal dia sehari, mungkin saya percaya. Bertahun dia berdrama, pleasee.... saya keluarkan facts n figure again, dia kata saya emosional. Perghhh... Lembikk cam pompuan..
Saya speku dia pung pang kat belakang,
Esoknya ada kawan datang nesihat, saya beritahu dia saya fikir panjang sebelum buat sesuatu, terima kasih kerana menasihat.
Saya cuma cakap pada Jie, saya takkan bercerita pada orang lain. What for?
Didnt surprise me lelaki ini suka mengadu-domba.

3. 4,5 tahun dulu,
Isunya senang je. Lepas exam, kasi la skema jawapan. Budak2 nak tau markah diorang. Mintak sekali x dapat, kali kedua kata sibuk, kali ketiga kata besok. Besoknya pun xder jugak. Masa tu kata satu kelas pun dia x marking lagi.

Alasan x kasi skema, bubuh je markah apa pun. Bomoh je, their favourite lines.

Sepanjang kerjaya, saya tak pernah tipu markah, silap semak, silap kira tu selalu juga. D kids yang point out later. Tapi tipu markah, saya x buat. Ko gila ke hapa? Nanti budak tu besar n diorang boleh fikir sendiri. Lu agak2 la bro.

Next day during miting cakap, dah siap marking kelas tu kelas ni.
Amboii., ekspress bebeno? 

Semak essay ble siap satu hari? sembang kencang tu bro
The next day, mintak skema lagi, masa tu Jumaat, agak2la.. tapi dia cakap x bawak, ko memang mintak di maki eh?


It been years, but you never stop spreading d stories kan?
Thanks to u anyway, u make my life easier. Now kalau saya minta skema ke, markah ke hapa2 la, laju je orang kasi.

4. 2 tahun lepas.
I dont have an issue with him, tapi kalau dah asyik berdua2an dengan murid perempuan sehingga murid lain menyebut, since I was d only one female teacher around, agak2la... Lepas banyak kali terjadi,  takkan  saya x berbunyi kot. Bila dicakap, sentap!
Then, gigih pula sewa satu rumah for few days, duduk lelaki pompuan, pas tu suruh Norizan Adnan yang jaga.
Ko nak jadi bapak ayam go ahead, count me out.
Bila ditanya, duit makan n safety macam mana, boleh pula cakap semua beress..
Senang kau hidup?
Tapi sembang kencang gilerrrr. Berlakon jadi victim.
This year, saya kena pulau.
Like I care! N dis year boleh pulak biarkan d kids tidur kat rumah yang penganjur sediakan. Last year kata budak x selesa la la, itu la ini la, ni dah norizan adnan xder, apsal ko x proceed dengan plan yang suci murni tu?
Dah hilang dah idea nak sewa rumah kasi lelaki pompuan duduk sekali tu?
Who r u kidding bro?
Yang ni saya x maki pun, saya dah cakap 2 thn lepas, sudahla. Mana boleh cakap banyak kali. Penat.

5. 2009.
I was d assistant at that time, By right when d head retired, I took his place. Tapi dia berlari2 datang dan take over pulak. Ko ni kenapa?
Position nak... tapi bab kerja boleh sub pulak, aikkk..
Funny, then d Head datang balik, n dia kena vacated d room, saya fikir dia pun dah cukup malu dengan kejadian tu. So, no point saya nak maki makian.

6, KC 2010
I wrote lots about what transpires.
Her, was a nightmare I never recover. Fefeling lindungan kaabah sangat, but then tunjuk bukti bertulis with all those minutes n files, konar baring pulak. It was great how she built a camp, n later saiko habis kat orang yang tak disukai.
I learnt about politics during her time.
If u work harder than d bosses, u r asking for trouble.
X kisahla kalau kau ada paperwork, laporan program n whatnots.
The bosses will always find way to deter ur spirit n to downgrade u.
Cuma dia x tau, sejak zaman remaja, saya tak pernah peduli apa pandangan orang pun. Yeah, I m a self-proclaimed self-centred beast. Lepas saya fikir seploh kali dan rasa betul, dan sembahyang hajat n istikharah still rasa saya betul, nothing will stop me.

Tapi saya tak la pakai tudung labuh n sesikit quote hadis ayat quran bagai. Fake sangat kot...

Btw..
There r other people yang saya tak bersetuju juga. We fought, suara masing2 tak menahan tingginya... saya salah, saya tersipu2 cakap, sorilah..
We r friends again, fought again...

Orang tak setuju ngan saya pun ramai, saya tunjuk bukti, saya betul, dia ikut. Saya salah, saya ikut dia.  
Small matter. Citer habis. Tutup buku.

Saya tak sangka betul, cerita yang bertahun2 dulu tu pun boleh berbangkit.
Padahal dalam pilem terbaru minggu ini, watak saya mana ada pun.
Masa kejadian d rift tu saya memang bizi.

I believe d rift tu berlaku x sampai 5 minit kot.
Tapi ada yang upload dalam facebook.
Buat study group berbincang pulak tu. Hasil xder, bincang je. Hahhahahha

Lastly, someone came to me. Mengadu.
"Dia cakap saya yang cakap bla bla bal", dia bercerita muka x puas hati.

Saya pun tengok muka dia. X puas hati juga.
Saya dah kenal dia 5 tahun. Ntah... masa bila dia ni bercakap hal orang saya pun x tau. Selalu kitaorang cakap bab kerja atau bab shopping je.

Macam kurang akal je ko yang nak bergaduh ngan orang, pas tu main petik2 nama. Childish ok!
Budak2 gaduh pun at least kot nak petik nama orang dia pilih yang logik sket. Hahhahahah..

"Stay out of it", saya cakap, sebab dia tanya ok.. . "Dah bertahun kita kenal one another, perangai masing2 pun kita tau, people know who u r".

I dont know which people. As far as I see it, people love to spread what they hear. They judge people from what others said.
Some people love to tell tales. The more d merrier kekdahnya.
Some  people love to see results, u buat cenggitu, nanti u dapat balik gini.

The first ones, hasilnya cepat, ko jadi popular beb. Semua orang take sides, mangsa kan....
The second one (the one I chose to be), memang azabla. Kena kutuk di belakang, because u remains quiet.
Kalau ko dah start pun pang pung kat belakang,  menempah neraka tu..
Kan...
It would take years, barulah the truth revealed.

WORST.. sampai ke hujung nyawa ko dilabel sebagai penjarah.

Kalau sanggup sabar, sabarlah.
Tapi as Mother Teresa said, in d final analysis, it is always between u n Him, not them anyway:)

No comments: