Wednesday, May 28, 2014

Israk dan Mikraj dan keadilan

Hari ni Israk Mikraj.
While dari kecik dah dengar ceramah kat sekolah, bila dah tua it is gud if u could just read n google for information about d event.
Very rewarding experience, ai tell u.
Not going to write much either.. 7

Ironically, tomorrow marked d first day of mid term break.

Supposedly I am in charge of 'something'.
Irritating betul saya rasa bila Shril took over my task.

"Shril, itu kerja akak," saya beritahu dia dengan muka jengkel. Judging from his expression, I could see how uneasy he is. If he could have his way, dia pun x mo menyusahkan diri buat kerja orang.

He asked me to ask d person who asked him to do it.
Told him I wont hahahhaha...
but I still determine to perform my duty, dif tactic of course.

Matter closed, a win win situation for d two of us.

Ada orang yang senang dibawa berbincang macam Shril.
Bolehla win win situation. 
Ada orang yang asyik nak menang je, padahal dari awal (bulan January to be precised) I have asked him what to do, dia kata itu kena bincang dengan orang tu, orang ni..
Orang itu, orang ini tu bukannya decision maker. Diorang pun balaci macam saya juga. Agak2la kot nak bagi idea pun.

Lepas tu senyap. Last time langsung tak ambil tahu. I did on my own, dengan tidak berapa sempurna.

This time, he did, but asking others to do it. Hohohorible!

From my experience, nanti akan diungkit2 di depan khlayak dan dijadikan bahan celaan di belakang dan dikatakan "pandang terlepas, tak alert, tiada komunikasi" dan banyak lagi.

Entah...
Huishhhh.. kalau tak sabar.., haishhhh..
Takpelah..
Dihujung2 nanti pasti ada pembalasan yang adil.

Meanwhile, saya rasa tak adil pula pada Shril.
So I did to d best of my ability.

I submitted before dashed off.
The recipient datang kejar n thanked me profusely... said it is something yang dia nak..


"It is not really accurate since I stopped 2 hours before d actual time. See ...I've attached d note here", saya cakap dengan risau. Tapi dia masih juga cakap dia gembira dengan hasil kerja tak cukup 2 jam tu.

Saya makin risau,
"There r some who perform late, so might be theirs r not included. Nanti saya menganiyai mereka pula", gigih saya cakap. Muka berkerut.

Sebab saya teringatkan kawan makan nasi ayam saya tu.
Yang mengadu someone always pick on her.

It must b sad being her.
Or being anyone yang selalu dijadikan kambing hitam.

Tak bolehkah kita berusaha berlaku adil?
Berusaha beri yang terbaik.
Berusaha berbaik dengan semua orang tanpa cuba mengambil kesempatan.
Berusaha tidak menipu dalam dunia pekerjaan
Berusaha tidak bertoleransi kepada pencuri tulang.
Berusaha tidak mengadu domba, bermuka-muka, riak dan takbur dengan usia, pangkat, harta dan sanjungan yang diberikan.

Akhir sekali.
Berusahalah tidak cuba menjadi HERO dengan menjadikan orang lain VILLAIN sebelum buat homework dulu.

Tapi ada orang, konar baring pun sanggup, asalkan dia menang, dia hero gitu..
For those...

Ambikla..
Saya kasi menang tanpa bertanding..


Sekian.

No comments: