Saturday, November 15, 2014

Berdoalah

Honestly, saya memang bukanlah jenis setajahsetajah, if you know what I mean. Once a friend told another friend she saw me in the bus the first question she asked was,

"Pakai tudung tak?" 
It was circa 90s, of course la pakai tudung.
"Bertudung? Ookk bukan norizan tu. Mesti silap orang." selamba dia jawab. 

And when I was in uni, I still remembered how embarassing it was when a dear friend jerit, "woittt ko pakai baju kurung? Nak kiamat dah ke ni?".

Both are my good friends who always see me pakai shorts dari siang ke malam. 
I cant blame them though. Bila bab semayang jemaah saya selalu ngelat, tu yang diorang sangsi tu hahaha. Tu belum masuk bab saya menyanyi terpekik2 off key tu. 
Haishhh jahiliah betul.

But still. Ada masa dan ketikanya, saya dengar juga ceramah agama.
Ada masa dan ketikanya ceramah tu betul2 melekat kat hati dan saya rasa nak sangat kongsi dengan orang.

Macam ceramah kat radio Nasionalfm yang saya dengar bulan September hari tu.
Masa dengar tu dah pertengahan, jadi saya tulis yang saya sempat dengar sajalah..

Imam besar (nama, tarikh dan lokasinya saya dah lupa) sangat suka iktikaf di masjid. Dia selalu pakai pakaian yang compang camping. Itulah sifat zuhud dalam hatinya.
Kerana zaman tu bukan ada fesbuk dan twitter jadi walaupun dia femes dan sangat berkuasa tapi ramai yang tidak kenal wajahnya.
Suatu malam dia dihalau dari masjid sebab disangka pengemis. Beliau meminta kebenaran untuk menumpang di kakilima dan dibenarkan.
Malam itu sangat sejuk, seorang pemuda yang nampak pengemis kesejukan, mengajaknya ke rumah. Imam Besar yang disangka pengemis itu menolak, tapi the man insisted, jadi beliau pun menurut.
Pemuda itu sangat miskin. Beliau berhati besar, melayan pengemis itu dengan baik. Imam Besar itu sangat terharu.

Imam: Ada tak apa2 permintaanmu wahai pemuda.
Pemuda: Tiada. Semua yang saya inginkan Allah sudah beri pada saya.
Imam: Tak ada ke permintaan kamu yang Allah belum makbulkan?

Pemuda itu sangat miskin. Mungkin sedikit pemberian wang dapat menggembirakan beliau, begitulah fikiran Imam Besar itu tadi.

Pemuda itu berfikir sejenak dan berkata, 

"Ya ... ada satu permintaan saya yang belum Allah makbulkan"

"Apakah dia wahai anak muda", tanya Imam Besar itu.Feeling excited, knowing he could repay the man's good deeds.

"Saya selalu berdoa semoga Imam Besar yang alim itu datang ke rumah saya, hahah". "Takkanla beliau mahu datang ke rumah buruk seperti ini" pemuda itu menyambung.

"Tahukah kamu siapa aku?" pengemis itu bertanya.

Cerita seterusnya korang dah boleh agak sendiri. Ustaz tu cakap berdoalah.
sebab memang Allah dah berfirman, "Berdoalah nescaya Aku kabulkan".

" Orang dah tau dah ko doa apa"  Baby cakap.
HEH!
Sebelum saya cerita pasal kisah di atas tu kitaorang bercerita pasal gossip Neelofa nak kawin dengan kerabat Kelantan.

" Xxx cakap bukan dengan Sultan Kelantan tapi dengan adiknya", Baby menyampaikan gossip yang harapnya betul lah...

"Perghhhh.... barulah lega hati Andak. Tenang sikit rasanya," saya jawab sambil ketawa mengurut dada.

" Samalah.. masa XXXX tu cakap, orang tengah dinner ngan Kak Yati. Kak Yati pun cakap, "barulah akak ada selera nak makan. Terima kasih XXXX'. X x x punyala kutuk Kak Yati dah habis makan kot masa tu".. hahhaha Baby cerita.

Yelah..
dulu semua fokus pada Raja Nazrin, now pada Sultan Kelantan  yang alim tu pula. Hahhaha
But nope. Bukan itu yang saya doakan siang dan malam..

Hahhahahhaha.
It funny sometimes dari muda sampai ke umhr 27 tahun ( tipu!)
People always had tendency to think that I m someone they thought they know.

Think again. Hahahaha







No comments: