Saturday, November 08, 2014

Jangan jadi pembuli

Sana sini.
Video jadi viral.

Dulu saya duduk ramai2 satu rumah.
Masa zaman uni.

Sorang kakak tu cakap, kakak dia yang jadi cikgu cakap.
 Budak, badan besar mana pun, akal dia tetap budak.

Kami ketawa.
Lucu!
Masa tu saya ingat saya akan jadi journalist bila graduate.
Tu yang saya ketawa bagai nak rak tu..

Life is full of twist n turn.
Few years later, economic downturn n all,
Tetiba saya cari rezeki kat bidang ni.
Tetiba I was d one berdiri depan budak2 berbagai saiz.
Tetiba saya pulak yang nasihatkan diri sendiri
Budak, besar mana pun akal dia tetap budak.

"Kalau dia buli, beritahu, kita report, buli kesalahan serius, boleh dibuang sekolah",
selalu saya tanya budak2 yang nampak macam diperlekehkan kawan.
"Mana ada buli, ticer pun..." selalu yang ketawa paling kuat tu yang defensif lebih.
"Buli ada banyak kategori. Buat orang down n depressed  tu kategori buli emosi".

"Mana ada buli!!!!" selalu diorang jerit sambil ketawa.
Lagi nak kuatkan points, dia pergi peluk budak yang dia perlekehkan tu..

"Mana ada ticer, memenmain je..", funny, selalunya ini ayat budak yang nampak macam mangsa tu.
 Saya suka tanya 3x, either dia nak report ke tak..
Saya tanya depan2 semua orang.
Dengan muka askar

Senang.
Lepas habis tutup buku.

Budak2 selalunya lepas tu ok balik.
Gurau x ingat.

Pembuli hidup subur sampai ke tua.
Team up dengan geng, defaming n overshadow orang lain.
Take credit for things didnt do pun buli jugak.

Asal orang buat rules,
Asyik komplen, engkar, asyik berbunyikk
Buli jugak namanya

Dah janji nak buat sesuatu, tapi di hari kejadian tak tunjuk muka
Eh buli jugak tu ..
(Ni nasihat untuk diri sendiri)

Sekian

No comments: