Saturday, January 10, 2015

terkenang2

Last Monday I was on my way to send something heavy when I saw d three girls, Aina, Ain Nabila n errrr.... dah lupa lagi seorang.

They were loitering next to d main gate.
When they were under my charge, banyak betul yang diorang tolong saya buat itu ini.
I greeted them from d car, n told them I was in hurry.
Macam dulu2 diorang memang sentiasa positivity. "Its ok tice", diorang jawab dengan ceria.

I met the lady boss, handed promised items and then I went up to get new textbooks.
It was over in less than 15 minutes.

Takkanla nak berbual dengan mereka bertiga 5 minit pun tak boleh kot?
Poyonya norizanadnan.

On my way out, dengan rasa bersalah saya keluar kereta dan berbual sekejap.
I was really on hurry because I promised to take my mom for a holiday.
But still, 5 minutes apalah sangat.. I am sure my mom would understand.

Sebizi mana pun (yang diwayangkan secara berlebihan sebenarnya) saya tak kan lupa insiden sewaktu saya konvo berbelas tahun yang dulu.

Kitaorang (me and my gang) went up to Pusat Bahasa to see our beloved lecturer, Dr Sepora. Dah lama tak jumpa kan... alang2 dah nak konvo tu gigihla diorang nak say thanks bagai (saya ikut je). She was d head of Pusat Bahasa at that time.

Sedih sangat bila PA dia tak kasi masuk sebab "Dr Sepora sibuk, ada konvokesyen".
Ye lah... panggil je la sekejap pun...
Kitaorang datang dari jauh kottt..
 lama juga kitaorang argue dengan PA tu, tapi dia still x kasi kitaorang jumpa.

Kitaorang turunlah dengan hati yang bengkek. 
"Dia tak tau kita dengan Dr Sep macam mana...", Ayu cakap dengan vindictive, tapi kalau saya ungkit misti dia x mengaku hahahhahah

15 tahun lepas, bukan ada henpon, sematfon macam sekarang...
Jadi, lepas tu kitaorang tengok Dr Sepora atas pentas sajalah.. lambai2, but I bet, dalam ribuan manusia tu, manalah dia perasan kitaorang.

Bila balik rumah saya tulis email pada Dr Sepora, n telling  her how devastated we were sebab tak dapat jumpa, PA tu tak kasi. 
Ye ... gigih saya mengadu, padahal saya dapat e-mail address tu dari website USM.

Dr Sep balas on the same day. Dia minta maaf for what had happened n tentu saja dia rasa terkilan tak dapat jumpa bekas student dia.
Seeeeeee.(poyonya saya masa tu)
I felt so special uolls..

Bila dah tua2 ni, seriau saya mengingatkan betapa brash n boldnya kitaorang. Tak malu betul kitaorang hantam saja nak jumpa dengan someone with her position without appointment. Dah sah2la PA dia tak kasi...
(Kesian PA tu fending off dari students yg x sedar diri)

But then, it is d quality in my dear lecturer yang selalu layan students dia macam kitaoranglah bakal Perdana Menteri Malaysia.
Despite her busy scheduled, whenever we bumped into her anywhere, her ready smile and warm welcomed is legendary.

Even  long after I left uni, kalau saya sent email bertanyakan sesuatu tentang bidang yang dia ajar, her prompt reply humbled me.
Korang pernah buat cenggitu kat students korang?



Kot, korang ingat saya jenis teacher's pet, dalam kuliah duduk meja depan n bila break g bilik lecturer tanya pasal esemen, memang tidak. Jangankan jadi Presiden apa2 kelab, datang aktiviti pun saya tak pernah.
Top scorer memang jauh sekali.
But still, she treated each of us equally n in her own way, she had made us felt errr..
special..
tu yang masing2 berani g argue ngan PA tu hahahha..

I dunno about my friends, but for me, where d kids are concerned, saya memang nak sangat jadi macam Dr Sepora.
I wished d kids know, I always have time for them.

ALWAYS.



No comments: