Sunday, May 24, 2015

Hari Memasak ( tapi tiada gambar)

Yesterday, Abang Dos' nephew passed away after 5 months battling with colon cancer. He was only 29, left behind a wife and a 2 year old son. It was such a tragic.
So my bro-in-law went up north to pay d last respect.

After Isya' drove to 12A because it is halfway to their home in Klang.
Greeted by power failure, n adik diorang memang tak pernah simpan lilin kat rumah, so it was torturous for them last night.

This morning,  I had time to talk to my sister, Nik.
I was devastated learning his ordeals.
Mudah-mudahan Allah bagi kesihatan yang baik sehingga ke hujung nyawa kepada semua orang yang saya kenal.

Enough on that.
For breakfast I make fettucine n grilled chicken. Since saya tertidur lepas jam berbunyi at 5.35a.m. so I took out cereals, in case my nieces n nephews bangun awal. Nope.
Diorang tidur balik after Subuh, leaving d adults bersembang dengan aman makmur. For my brother in law, I made a cup of nescafe and samosas.

At 8.a.m. they went back to #18 leaving d children behind.

Saya tak berapa hadam kalau dah pukul 8 ada orang masih tidur. Jadi saya kejutkan mereka so that tidaklah saya makan sensorang.
Izzudin fell asleep lepas siap mandi.

Aisyah, Izzati n I headed to Pekan Slim River for a good hair cutting, tapi kedai tutup. We roamed around a quiet day-market n bought nothing.

Then, we did grocery in Econsave. They bought mushrooms and some fruits.
Balik rumah, masak tomyam saja.

Nik came back around 12 noon n dashed off.
A brief visit but deep down it is very meaningful.

Di penghujung hayat arwah, he couldnt eat.
Kalau makan dia akan muntah semula.  Badannya pun kuruss sangat.

"Kak Nah cakap kan dik, satu hari dia Abang Long tengah makan, dia tanya! "Ayah makan apa tu?". Abang Long berhenti makan dan menangis". Kakak saya cerita.

Kak Nah itu kakak sulung Abang Dos, arwah pula anak sulung mereka, anak saudara yang sulung sebelah keluarga Abang Dos juga.

Saya pandang wajah Izatti, anak saudara saya yang sulung. Yang saya dukung sejak kecil, bercuti bersama, shopping sama2 dan menangis bersama bila dia dah dewasa dan boleh diajak bercerita.

Saya tak boleh bayang kalau saya ditempat Abang Ipar saya tu, let alone in d parents' shoe. Entahla...

Saya rasa hidup ni singkat sangat.
Selagi ada selera dan sihat tubuh badan, kalau teringin nak makan apa2 cakaplah...
Mak Andak akan masakkan..


No comments: