Friday, May 22, 2015

keharuan #3

Cerita ini sangat cengeng.. so please do not read.
I put it here because someday, it is a painful reminder that Allah always listens.

Early this year, someone yelled at me and advised me it is not an appropriate things to do. I glanced over at Incik X. He smirked n then a satisfaction smile appears on his face.

Incik Z called me, saying that he dont approve of what that particular someone did to me. Saya beritahu Incik Z, I dont have an issue with particular someone sebab my late friend said, "kot ko boleh masuk ngan aku  ko mesti boleh (kawan) ngan dia Jan".

It happened, a week before my friend passed away, kami duduk berbincang bertiga nak tubuhkan band  we even had selected d singer. Lepas arwah meninggal, cerita band tu pun berkubur  tapi  nilai sentimental persahabatan tetap kekal walaupun kena yell.

So no. Saya tak ada issue dengan that particular person, afterall dia tak tau cerita yang sebenar. Saya lebih marahkan orang yang pegang mikrofon sambil bacakan hadis minta saling memaafkan dan berlapang dada. To think that he is supposed to handle it but berselindung konon2 disebalik agama yang syumul. Pah!

Apa penyelesaiannya? Mungkinkah kes ini takkan berlaku lagi? Nak maafkan siapa? Wud u tell that to d kids because they r d real victim. Duh!

To top it all! I hate Incik X yang berlakon jadi mangsa padahal it was him who created this mess in d first. Instead of clear air, dia berlakon bersungguh2.
I've seen lakonannya bertahun2 so it was nothing new to me.

Tapi bila Incik Z mula berlakon seolah2 sangat tersepit di antara dua, saya tak faham. Dia kata Incik X cakap macam-macam, dan dia tak sanggup nak dengar jadi mereka berjumpa dengan admin n dropped me from d team.

Saya tidak pernah bertanya apa yang dicakapkan. Tak perlu kot. Kalau orang tak suka saya angkat kaki sajalah. Tak ada apapun yang nak saya rebutkan dalam hidup ini. Saya sudah ada semua benda yang saya mahu.

Boy, I was wrong.
Bila Incik Z semakin rajin menghubungi dengan mesej pujuk-memujuk, hati saya semakin sakit dan sedih. Even while I m typing this entry, saya masih lagi menangis. It hurt me deeply.

Saya selalu fikir friends always stick to each other.

Satu pagi, dari tingkap cubicle saya, saya ternampak Incik X dan Incik Z sedang berbincang dengan mesranya. Tapi....
Bukankah Incik Z yang bersungguh mengirimkan mesej pujukan (saya dah delete)  but at d same time he behaved like nothing changes.

Oh! Saya rasa tertipu.
Y d u want to show me like u care when in fact there was not a grain of truth in it?
That was an insult.

Saya tak tau berapa lama saya duduk di tepi tingkap. Pandangan saya jadi kabur dengan air mata yang turun laju.

Akhirnya saya bangun. Meninggalkan semua di meja. Wallet, tablet, whatever..
They bear no values to me anymore.

I went to d musolla, take abulation, performed dhuha n lingered on d praying mattress longer than I should.

Saya tadahkan tangan, meminta sesuatu yang saya tak pernah minta, sesuatu yang saya fikir tak perlu sebelum ini sebab saya fikir, I have all I need.
Saya fikir air mata saya tak akan kering.

Suddenly I realised, yang saya mahu Allah dah kirimkan, lebih dari yang diminta.
For that I am so grateful.

Now saya berdoa, seumur hidup saya ( yang ikut teorinya tak panjang lagi) janganlah saya menganiayai sesiapa,

 samada haiwan, tumbuhan atau pun manusia.
Saya faham apa rasanya bila disakiti.


No comments: