Thursday, June 11, 2015

cara2 tukar nama geran kenderaan

In 2003, saya tak teringat pun nak catat sebab it was a breeze. Abang Ngah did everything, saya duduk sekejap je kat JPJ Padang Jawa tu then settled.

This time around it is a bit tedious, inilah caranya....

1. Booked kat puspakom dulu. My sis-in-law yang buat semua ini dengan paksaan suaminya dan kakak iparnya yang lain. Diskas punya diskas, we settled in d date, 11 hari selepas road tax mati. ghahahha?
Arif n I started our journey at 5.30 a.m from home, reached Shah Alam at 6.45 a.m. Then we headed to SriMuda to meet Riena. We had breakfast at KFc sebab kedai makan kat situ sangatla tidak memberangsangkan selera. Arif had burger n I had rice classic.

2, We went to Puspakom Glenmarie together. It is in d shoplots, Our appointment was at 9 a.m. Orang ramai, we left around 10.30a.m. Bayaran RM 30 n ada gst lupa plak berapa. Masa kat sini, u hv to be alert n move ur car quite frequent. Semua orang nak cepat dik..

3. Then we drove to Mahnaz. I bought dried kiwis, dates, sweets n apricot n a bottle of Arab kabsah condiment. Thought of buying medjool, tapi mahal giler...

4. Next, we headed to JPJ Padang Jawa. Nak tukar geran, current n future owner kena datang sama2. Bayarannya ialah RM100. Isi borang n ambil nombor giliran.

5. Kat JPJ Padang Jawa, mak aihhh crowded gilerr.,. Parking pun kena bayar. Parking sempit, just be extra careful.

6. Alang2 dah sampai ke JPJ, terusla buat road tax sekali. In my case, saya dah kasi tau orang insurans yang saya sangat percaya (because he did not talk much) that I m going to use his service, tapi geran belum tukar nama tapi saya nak juga roadtax siap simultaneously. I do not know how he does it, tapi he managed to do it.
Just a word of advice, for me insurans mana2 pun almost d same. Yang paling penting ialah after sales service, ini saya belajar dari one of John Grisham's book, so far saya sangat puas hati dengan Zul Takaful Tanjong Malim ni. 

7. Sebenarnya dah  8,9 bulan lesen memandu saya MIA. Jadi Riena n I agak cuak kot-kot orang JPJ minta lesen. Luckily they did not. We paid RM90 for d new road tax n berlari balik at 12.40noon. Cant believe our luck!
Actually masa Riena isi borang, a man, a runner,  swapped number because he was still waiting for d car owner yang belum sampai.

8. D whole process is tedious and time consuming. Riena took a day off. Kalau malas boleh juga upah Runner for RM250. I think it is reasonable.

9. All in all bayarannya ialah RM100 +30.=RM130. Masa menunggu dalam separuh hari jugaklah...

10. The first thing we did after leaving JPJ was, looking for Maybank to transfer money. Dalam pada banyak songeh kat orang insurans tu, satu sen pun saya belum bayar. It was 1716.05. 
He thanked me for giving biz, n I thanked him for trusting me for such a lot sum.

Sekian.

No comments: