Tuesday, June 16, 2015

suratan atau kebetulan cerita 2

Saya ada seorang teman.
Baik orangnya, tapi.....
Ada beberapa perkara yang ada kalanya saya terfikir, "r we really friends?"

Saya fikir dia suka mengejek.
Mungkin lucu baginya, tapi bila dah selalu, saya hairan juga dengan kecekalan hatinya.

Sudah beberapa kali saya perhatikan, bila dia mengejek saya, selalunya selepas itu dia pun jatuh sakit juga.
Saya pulak tu yang jadi tukang menyampaikan pesan nak beritahu dia mc.

Semalam bila saya x ok, dia tersengih2. Nak membahan, mungkin.

Hari ini mukanya serius saja.
"Kenapa?" saya tanya..

Rupanya dia x sihat, semalam balik ke rumah dia pun telan painkiller dan tidur.
Haha...

Opsss... tak baik saya ketawakan pula..

Sebenarnya tahun lepas seorang kawan rapat saya cakap dia berjumpa bomoh sebab dia diganggu.
"Saya sedar, tapi saya tak boleh nak control fikiran saya masa tu", she said.

I was like, " come on d u believe such thing?". Over betul saya bercakap.
Seumur hidup, saya percaya everything is in your mind, kalau jatuh sakit mesti ada penjelasan yang saintifik.

Beberapa bulan selepas itu saya selalu demam.
Saya jadi takut tak tentu pasal dan ternampak-nampak someone was following me. Bila saya toleh, hilang pulak.
Saya cekalkan hati, n fight d feeling dengan banyakkan solat sunat n mengaji.
But still...
Hal ini berlangsung hampir sebulan, sampailah pada satu hari saya demam yang sangat teruk n langsung tak berani tinggal seorang.
Very not myself, so my mom jumpa bomoh n d bomoh kasi air jampi n whatnots.

D bomoh said, something was following me.
For the first time in my life, saya fikir it is very true.
Saya terus percaya sebab...
Pada satu maghrib, sewaktu melalui satu tempat  tiba2 fikiran saya kosong n I almost screamed because somehow I have no control over my mind.
That was d beginning of my nighmares.

Once ketakutan melampau saya tu hilang, saya jumpa kawan saya, hugged n seek for apology.
I believed, kepoyoan saya itu telah mendapat balasan cash.

Dont u agree that bila kita ejek orang n their belief, nanti kau pulak yang kena.

Anyway, mungkin kawan saya yang kurang sihat hari ni tu tak fikir begitu.
Mungkin, kebetulan saja...
katanya..

Atau mungkin juga dalam diam, sayalah IDOLANYA...
Apa saja yang saya buat dia kena buat.
Apa saja yang saya suka, dia pun suka juga,
Kalau saya jatuh sakit, mesti dia pun sakit juga..


Heh?


No comments: