Sunday, December 27, 2015

Family First!

My mum was not happy over something but I refused to take sides. I remained neutral hahaha.

For Christmas 🎄break,  Baby, Anjang n Along came home together with Kayla n Naufal.

Having d kids around is always fun!

Then, Nik family came. As usual, Nik akan bawa delish lauk pauk. Kakak saya ni semenjak dua menjak ni rajin bawak lauk pauk bila balik. N I cooked Nasi Arab n 🍋 chicken. Pre-mix of courses 👌

We had fun talking about everything under d sun. My mum pun relax2 je.. Hilang dah mood dia nak bersedih2 during festive seasons ni.

Now, I remembered a conversation I had with  someone recently.

"Dah lama I x cakap dengan my twin. Kami bergaduh", saya dengar dia bercerita. Panjang.

"Jangan risau, nanti kalau awak dalam kesusahan, ur twin will come to ur rescue.", positibiti okehh..

"Ye ke kak?", dia tanya.

"Betullah, air dicincang takkan putus. Blood is thicker than water", gitu kot saya jawab.

But it is not totally true. Walaupun membesar dalam rumah yang sama, makan dari periuk yang sama, bila besar karakter berbeza.

Ada yang selfless, ada yang selfish
Bila berkahwin, another characters join in.
 It is so easy to label anyone this n that.

Tapi jangan lupa, we will stick to them for d rest of our life.
Sooner or later yang selfish dan selalu look down on others akan dapat balasan.
Yang perasan bagus tu pun Allah akan duga juga.
Yang memang baik dan mahmudah tu pun lain dugaannya.

D most important thing in life is be nice to others. Being nice bukan bermaksud berkata manis dan selalu treat je atau bagi pinjam beskal.

In family, berdiam diri bila perlu, hulurkan bantuan bila perlu, just b there bila perlu n menangis bersama bila perlu is d most important attributes.

Lagi satu mak saya ajar, kalau ada masalah timbul sesama family members jangan sesekali taking sides.

Tu yang kalau mak saya membebel marahkan sesapa, saya ambik bantal n tidur...



No comments: