Wednesday, November 16, 2016

Mokcik sentiasa sudi sebenarnya 😂

Sebulan yang lalu TheOtherFriend tanya kalau saya nak buat program untuk d Kids.

"Tak sudi", saya jawab pendek.
"Xxx yang suruh tanya. Aku pun buat (program) tau.." dia cakap.
So? Saya tanya dalam hati.
Kalau tanya depan2 nanti dia tarik muka,  like he always did hahahaha.

"Nanti ada bajet tau..", seingat saya dia cakap macam tu.

Cessss d year before cakap macam tu juga. Janji pelesu. Satu sen pun x dapat despite saya submit paperwork n resit segala. Tahun2 sebelum pun begitu juga.
So, jangan sebut pasal duit dengan saya lagi. Jangan ditambah bara yang disimpan seperti kata Kak Lina pom pom.😂

Yesterday I got post-exam activities.  I am in charge of a slot with someone.
"Nak buat apa ye. D u hv any idea?", saya tanya dengan harapan dia akan kata, u kan banyak kerja, biar I take over...

"Norizan.. U have so many things to do... Why cant u go n see ur boss to b excused", my immediate superior who happened to be  there too cakap..

"Takper la..." mokcik cakap. Dalam hati berdoa ada keajaiban 😭

That particular someone terus bagi idea what to do. Tapi takder pun maksud kamusnya dia nak take over dan excused mokcik.
Jadi mokcik pun kata let me do it.
"Biar saya jadi pembantu", dia kata sampai tersenyum girang.
Mokcik menangis dalam hati.

I couldnt prepare yesterday Since there r few tasks I have to do before attending d meeting. Besides, d certs should b typed,  n distribute Since I will be away for 5 days.
Luckily a friend n 4 Girls  came n help.

ThIs morning I told dat particular someone we have to split as I could not handle so many Kids at d same time...

 Previously, when I helped her out dia told sundry n all dia bersyukur kepada Allah kerana merahmati hidupnya, dan volunteer nak buatkan kerja orang lain. Rezeki Allah harus dikongsi bersama katanya...
Cuma yang menjengkelkan, dia pun tak reti nak buat kerja tu,  jadi hujung2 dia suruh saya yang buat.
I did.
Masa tu pulak dia dengan manis gula madu cakap, " kesian.. Alaaa kesian...  Biar I stapler kertas ni"
Nampak tak permainannya...
Kalau kesian, dia tak berlagak pandai menyanggupi kerja yang dia x reti pun.

Macam2...

ThIs morning I saw few Kids n asked if they wanted to help me out.
"Sure can", mereka cakap dengan ceria.

So,. I laid out my plan
Mereka mengangguk dan setuju..

" Tapi... Short notice kot.. Buat je lah esok.  Hari ni kami nak siapkan kerja kursus dulu", suggested a girl.
" Wehhh... Besok I takder until Sunday..then I will come back on.Monday. On 22nd I will be away again until next Thursday kott", saya jawab dahi berkerut...
" okkk. Saya nak join, tapi.not today...", she added..
" It's ok..anyway... I need to do it today.. Macamla korang tak biasa dengan my schedule..", cara saya cakap tu Macamlah saya ada bisnes berjuta.  Puiii
Terus hati d Kids cair macam eskrem. Walaupun bizi mereka carikan orang yang boleh tolong saya.

In d end I was able to pool enough manpower. Yippee...


Mokcik dah bijak sekarang. Drama swasta mokcik caras siap2.
"In case u r wondering why we split this year, in 2015 we combined n d result was less to be desired", dan dan.mokcik bagi statement for others to read katanya.

Kalau masih gigih nak berdrama jugak, gasaklah... Mokcik tak sudi nak layan.
Macam juga cerita buat program boleh claim bajet pun. Mokcik tak sudi nak percaya.😂

Ada banyak benda yang mokcik pangkah.
Tapi buat program untuk d Kids,  mokcik sentiasa sudi.

Afterall, I juz told them what I want, berjemaah mereka execute the task.
Wuishhh mokcik duduk tersenyum depan kamera sajalah adanya.


For TheOtherFriend,  please don't ask. Mokcik sentiasa sudi hahahaha



No comments: