Friday, March 03, 2017

Steamboat.

Dah tengah malam. One of my nieces sent text messages. Berjela-jela. Mungkin hatinya sangat runsing.

Ceritanya dia pergi makan steamboat dengan geng TESL. Mereka pergi bertiga. Satu orang kena bayar RM16.90. Sedap. Jadi dia beritahu rakan sekelasnya.

Kawan sekelasnya ajak dia pergi pula. Mahal kottt. Dia x mahu. Kawannya marah-marah sebab dia pergi dengan budak kelas lain. Tapi sebelum pergi dulu tu dia dah ajak rakan sekelas, semua tak nak. 😨

Bertahun-tahun dulu ada seorang ustaz marah berapi. Saya tumpang dengar sebab dia bercakap dengan suara yang sangat kuat.
" apa masalahnya...  Parkinglah kat luar Sekejap", dia cakap masih lagi marah.

Ceritanya dia parking di tempat khas. Orang itu,   masuk kerja tengah hari. Jadi dia parking dulu. Bila orang tu datang, dia masih lagi parking. Dah kenapa,

Setelah sekian lama, orang tu pun cakapla, jangan ambil parking orang ( agaknya begini kot dia kata), si pencuri parking itu melenting, "apa masalahnya...  Parkinglah kat luar Sekejap".
Saya tak ada komenπŸ˜‚πŸ˜‚


Perhimpunan ialah majlis rasmi.  Jadi kedudukan telah ditetapkan. Setelah bertahun tagging di kerusi pun hilang, tapi orang masih duduk di tempat yang sama. Majlis rasmi kottt...
Satu hari A duduk di kerusi B. B suruh bangun, A pun bangun dengan marah dan duduk di kerusinya yang selang 2,3 tempat duduk sahaja. Cerita habis di situ.

Bertahunn selepas itu B cakap pada A, "Awak tahu,  ramai orang yang hairan. Pasal kerusi je kot. Lepas tu kan ada orang kata.. awak memang macam tu selalu moody".
Yang ini pun saya tak ada komen.πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

Satu hari yang lain seseorang mengadu. Dia fikir saya ni Karam Singh Walia?
Dia cuma tanya, "terernya dapat sijil kepujian". "Susah kottt nak dapat sijil tu", dia sambung lagi. Saya tahu memang susah.
It is an open secRet, cara nak dapat sijil tu ala2 dapat BRIM juga. Ko isi borang,  lengkapkan dokumen,  taraaa nahhhhh sijil hahhahga

"Dia sentap pula, publicly pula tu", dia kata sambil tunjukkan message di henfonnya. Ermmm... "lepas tu tadi kawan2 dipun macam cakap kurang baik, I rasa x best.." dia kata.
Saya dah lupa details,  sebab saya fikir sangat kurang bijak kalau saya buang masa.

"What should I do?", dia tanya.

"Lorrrrr.... Buat bodo' je la" saya jawab sambil ketawa.

Hidup ni pilihan kot.
Kita boleh pilih nak berjemaah masuk kem dan bash orang, pilih nak retaliate,  pilih mendiamkan diri dan buat bodo.

Boleh juga pilih bagi tazkirah suruh berlapang dada,  jangan ada dendam sebab dalam Islam,  yang masuk syurga ialah orang yang sebelum tidur maafkan semua kesalahan orang. Which is true.

Cuma orang tu tak ambik parking orang then marah2, tak ambik kerusi orang then mengumpat orang tu pula, tak bertindak tidak jujur dan bila ditegur marah2 berjemaah pula.

Sudahnya, di penghujungnya nanti ada penilaian yang lebih adil. Chillex sudah

πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

No comments: