Tuesday, May 02, 2017

Ingatan

I went up n down twice. Fatigue.
Bumped into a friend.

"Eh I hv something to tell u", dia kata. Jadi saya mengekorinya ke bilik.

"000 ini stick n what-nots hari tu", saya cakap, sambil pointed to d sticks sebab when I puť it last Friday he was not around.

He did not listen.  Instead he dug his bag which was under the table n Puť a Red plastic bag.

"Ada lagi aku nak bagi hang, tapi tak sempat nak packing", dia kata sambil terus memunggah...

" Jangan susah2.. Ini pun dah cukup", what else should I say kan...

"Hang pergi mana-mana macam-macam hang bagi aku.."  dia cakap sambil terus memunggah...

" Inipun cukuppp. Thanks tau", saya cakap dan terus minta diri.

Hati saya sangat tersentuh dengan keikhlasannya.

Whenever I went abroad saya akan cari coins and cheaper notes untuk dia. Kalau kebetulan saya singgah di post office, saya akan belikan first day cover untuk dia.
Cuma dia seorang.

"Mahal ni... Aku bayar balik ye", selalu dia cakap macam tu...

" Tak. Yang tu tak mahal." saya cakap jujur.

"Tapi ini... Waaa mesti mahal..." dia cakap selalu.

Jadi terpaksalah saya cerita,  coins tu selalunya saya swapped dengan duit sen Malaysia dan wang kertas tu nilainya tak lebih RM5 je. Mokcik pun papa kedana manalah mampu nak belikan Birkin untuk diri sendiri inikan nak bagi duit ribu riban pada orang.

"Terima kasih.." selalu dia cakap. Sebab tu Kadang2 saya letakkan saja di atas mejanya, sebab saya cuma kasi dia seorang saja.

"Untuk hang ada tak?" dia suka tanya.
Saya geleng kepala.

Dulu my late father suka collect coins. I dont.
Rumah saya sempit, takder tempat nak letak.

Saya juga tak cermat.  Nanti hilang dalam simpanan.
Kawan saya ni sangat cermat. Dia pernah tunjukkan collection, woww sangat.

Sebab tu saya beri semua coins dan note dari semua negara yang saya pergi kepada beliau. Saya pasti, dia akan simpan dengan baik. Mungkin satu hari kalau saya teringin nak berthrowback bagai, I can always ask to see d collection from him.

To top it all, dia adalah kawan yang after years,  saya fikir dia sangat ikhlas berkawan.

We fought a lot, we argued more, tapi in d end we always find solution because we aspire to give d best.

I remembered one time I was so agitated reading a minutea as it did not do justice to TheOldFriend.  I voiced it out in the meeting. Everyone was quite annoyed with me.

He came after d meeting and said something like, " Aku tau dia tu kawan baik hang,  tapi dia buat silap. Banyak", he explained. It did not soothed me though.
Anyway, at least he tried.

Dalam kerjaya, susah betul cari orang yang jujur dan not taking you for granted.
To find people who could work with you and not trying to outdo you is even harder.

Did I tell you I love d Chocs given. I am.
I love d fridge magnet too.

So, bila satu hari saya menoleh nanti, saya pasti akan teringatkan kawan yang ini.
We did not talk much unless hal kerja. We rarely seen together or shared banter,  but deep down bila saya mahukan sesuatu,  I know I can go to him, anytime of d day,  chances he will get it for me.

Saya harap I will b d best colleague to him too.




No comments: