Wednesday, May 24, 2017

Mom n her sister

Mak saya garang sebenarnya. Tapi adik n ipar beliau (read: makcik saya) boleh relaks je beraya rumah kitaorang berhari2 masa kitaorang kecil dulu.

Bila dah tua ni baru saya terfikir. Sebenarnya mak saya ialah kakak yang AGAK baik juga.

Hari Jumaat lepas, saya dan mak pergi je Teluk Intan. Stok ikan masin dah habis.
"Mak nak jumpa Cu kamu,  nak bagi duit moreh", dia kata..

Untuk rekod, seingat saya setiap tahun mak saya bersedekah moreh di masjid itu. Jumlahnya agak banyak untuk orang gomen macam saya. Bila dah bertahun2 baru saya terfikir, sebenarnya mak saya AGAK ikhlas orangnya.
Masjid yang dekat rumah memang ada jumlah kutipan yang tetap setiap tahun. Yang tu semua orang wajib bayar.

Kitaorang telefon Cu Na, kalau dia nak outing sekali.
Tempat pertama dituju ialah Kilang Central. Ada warehouse.
Apa saja my mom beli, Cu Na pun beli juga.
For RM180, penuh bonet kereta,  worth it!!

Then we headed to kedai ikan masin. Saya tak keluar kereta. Hot n humid. My gum was swollen. Cu pun beli ikan masin juga.
"Berapa yang Na punya tadi Achik?", Cu tanya.
" Heh.....", mak saya jawab.

Seeing that I was really in pain, Cu asked if I wanted some medicine.
Saya fikir saya nak makan ponstan saja, but Cu shrugged off the ideas.
She tookmus to Iv Care Pharmacy n bought some pills . She bought sink retainer too, for I complained mine was broken.
Did I tell u peeps, retainer yang dulu tu, Cu juga yang belikan masa tahun 2009?

Kita teringin nak minum air mangga, so Cu took us to Hadramawt Restaurant. The mango juice was divine. I ordered chicken kabsyah n Cu n Mom shared Naan bread.
Itu pun x habis, kitaorang tapau n I added lam kabsyah for Acho.

Then we sent Cu home.
She was alone because twin is outstation n Pak Cu is currently in South Africa for tabligh mission.
Saya tak suka orang bajet Lindungan Kaabah, but my Pak Cu is true to his calling. He got our family support.

As usual, dari kitaorang kecil sampai sekarang, whenever we come to her house, Cu's hospitality is legendary. Saya fikir, semua adik beradik mak saya begitu.

We bid good bye after Asar prayer. Kitaorang nak beli barang dapur pulak.
We went tf.

I grabbed 4 bottles of Zip dishwasher, Dettols soap, n mom got chicken, vege n cooking oil. It was almost 8p.m when we finished. Jadi kitaorang took turn solat dulu..

"Alamak... mak lupa nak bagi duit kat Cu kamu tadi", nampak tak... padahal tujuan asal jumpa Cu tu nak serahkan duit moreh.
Jadi mak telefon Cu dan minta maaf. Cu kata okey saja, dia akan dahulukan duit dia dan duit yang sepatutnya dia minta serahkan pada Uda, sebab mereka akan ke Mekah bersama minggu depan.

Saya dah cakapkan, jumlahnya agak banyak untuk orang gomen macam saya. Cu langsung tak marah dan menerima kekhilafan kakaknya dengan berlapang dada.

Sesampai di rumah, saya tanya Acho kalau dia dah dinner. He grunted, petanda dia dah makan tapi kot ada makanan yang best, dia tak kisah nak makan lagi.

"Awak suka lamb kan, Andak beli lamb untuk awak", saya kata. Acho mengangguk ambil hati. He went out for a while n came back just in time to have dinner together.
True enough he loved the lamb kabsyah.

Saya cuma belikan untuk Acho seorang je. Pijo tak berapa adventurous bab makanan. Arif tak ambik dinner, unless mcD. Uda pasti dah tidur bila kami balik.

Besar hati saya bila Acho habiskan lamb kabsyah harga RM20 dan chicken kabsyah Rm13 yang tak mampu saya habiskan tu...

Mak saya dan Cu tak pernah kira bab duit sesama mereka. Padahal mak saya suri rumah dan Cu pula cuma pesara.
Walaupun begitu, hidup mereka berdua sentiasa tenang dan murah rezeki.

It saddened me sometimes bila adik beradik saling kikis mengikis, ungkit mengungkit dan bermasam muka bab duit.

Duit banyak mana pun tak mungkin cukup.
Harta banyak mana dihimpun pasti habis.

Bukankah lebih baik kalau kita memberi seadanya dan menerima setiap pemberian ahli keluarga dengan rasa syukur?

Macam mak saya dan Cu.





No comments: